اخبار صنعت قارچجهاد کشاورزی

آتش نزنید!

در حالیکه در بسیاری از نقاط جهان شاهد ترویج پرورش قارچ، و چینش سیستمهای مدرن و متمرکز بر چرخه بازیافت هستیم، با کمال تعجب با سخنان رییس سازمان جهاد کشاورزی گیلان مبنی برای آتش زدن کاه و کلش و لاستیک و سرشاخه‌های هرس شده مواجه شدیم!

هم اکنون در تمام دنیا تلاش می‌کنند تا از سمت دولتها جلوی آتش زدن مواد بازیافتی را بگیرند تا میزان آلایندگی هوا را بکاهند و از اثرات زیست محیطی آن اجتناب نمایند. و استفاده از کاه و کلش برای تولید قارچ در دستور کار کشورهایی مانند چین، هلند، و حتی کشورهای آفریقایی و آسیایی است.

در مقاله تبدیل زباله به گنج در چین روش تولید یکپارچه و استفاده مناسب از کاه و کلش در چین را مطالعه کنید تا بر میزان ارزآوری از دست رفته آنچه در ایران به راحتی آتش زده می‌شود، حسرت بخورید!

عجیب است که در کشور ما، نه تنها کمک و ساختاری برای گردآوری کاه و کلش و بازیافت آن به صورت کمپوست انجام نشده، و سیاستهای درستی برای آن تدوین نگردیده؛ که رییس سازمانی که خود باید عامل جریان سازی فرهنگی در این راستا باشد دستور به آتش زدن آنها به همراه لاستیک می‌دهد!

انتظار می‌رود مسئولین کشاورزی ما، اطلاعات خود را در زمینه پرورش و تولید گیاهان، بروز نمایند و حداقل مطالعاتی میدانی در حوزه کاری خویش داشته باشند. امروزه کمتر متخصصی است که از مضرات آتش زدن این ضایعات برای محیط زیست باخبر نباشد و راهکارهای ساده و درآمدزای آن را نداند.

در مقاله کلش گندم و صنعت قارچ به تفصیل وضعیت کلش در ایران را مورد بررسی قرار داده‌ایم و در بخش اصطلاحات تخصصی کمپوست، با نقش کلش در کمپوست قارچ میتوانید آشنا شوید. از مقامات مسئول به ویژه رییس سازمان جهاد کشاورزی گیلان درخواست میکنیم این مقالات را مطالعه نمایند.

منبع خبر سخنان سازمان جهاد کشاورزی: خبرگزاری صدا و سیمای استان گیلان

5/5 - (2 امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا