صادرات قارچ خوراکی و دارویی

کشورهای حاشیه خزر طرفدار چترهای خوراکی

اخیراً با افزایش استقبال مردم و مصرف بیشتر قارچ روبرو هستیم

طبق اظهارات سرپرست معاونت بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی استان گیلان: قارچ‌ها، این چترهای خوراکی گیلان در بازارهای کشورهای حاشیه خزر بسیار مشتری‌پسند است و طرفداران بسیاری دارد.

سابقه پرورش

لیلا بذرکار سابقه پرورش قارچ صنعتی در گیلان را در حدود ۱۵ سال دانسته و گفت: طی ۱۰ سال اخیر پرورش این محصول در گیلان رونق گرفته است. وی در ادامه درباره میزان تولیدی قارچ در این استان به‌صورت سالانه گفتبه‌واسطه تولید سالانه  ۲ هزار و ۸۶۰ تن، استان گیلان شانزدهمین استان تولیدکننده قارچ در کشور است.

بذرکار ادامه در ادامه صحبت‌های خود یکی از علل مناسب برای پرورش قارچ در استان را: رطوبت بیشتر از ۷۰ درصد دانسته و اضافه کرد: این  شرایط برای پرورش قارچ مساعد است و هم‌اکنون بیش از ۱۴ واحد صنعتی در تولید و پرورش قارچ فعالیت دارند.

سرپرست معاونت بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی گیلان سهم تولیدکنندگان بخش مشاغل خانگی گیلان را ۳۲۰ تن قارچ عنوان کرد.

میانگین پرورش فصلی – سالانه

وی ضمن بیان این مطلب که پرورش قارچ یکی از فعالیت‌های سودآور و درعین‌حال کوتاه‌مدت می‌باشد و  پرورش‌دهندگان قارچ می‌توانند سالانه ۴ تا ۵ بار قارچ تولید کنند، افزود: دوره پرورش قارچ به‌طور معمول ۲ ماهه است و فقط در تابستان به علت گرمای زیاد، پرورش داده نمی‌شود.

ایشان با اشاره به این موضوع که اخیراً با افزایش استقبال مردم و مصرف بیشتر قارچ روبرو هستیم، افزود: رد پای این ماده ارزشمند غذایی در بسیاری از غذاهای خانگی بر سر سفره‌ها پیداست؛ ازاین‌رو برای تأمین نیازهای گیلان حتی از استان‌هایی چون قزوین و البرز قارچ خریداری می‌شود.

میانگین قیمت

ایشان قیمت قارچ هر کیلوگرم در بازار را به‌طور میانگین ۱۰ هزار تومان اعلام نموده و در ادامه این‌چنین گفت: قارچ گیلان، سهمی در سبد صادرات محصولات کشاورزی ندارد این در حالی است که قیمت هر کیلو قارچ خوراکی در بازارهای جهانی دست‌کم ۴ دلار است و این چترهای خوراکی گیلان در بازارهای کشورهای حاشیه خزر بسیار مشتری‌پسند است و طرفداران بسیاری دارد.

اخبار صادرات قارچ را در هاگ بخوانید.

 

5/5 - (1 امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا