جهاد کشاورزی

احداث 225 هکتار گلخانه در استان تهران

سه شهرک بزرگ گلخانه ای تهران در حال احداث می باشد

محمد حسین تاجیک، سرپرست معاونت بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی استان تهران بیان نمود که اکنون سطح زیرکشت محصولات گلخانه ای در استان 4 هزار و ۴۴۹ هکتار است و همچنین از ابتدای سال جاری تا کنون 225 هکتار گلخانه در استان تهران احداث شده است.

وی افزود: میزان تولیدات گلخانه ای را ۲۷۹ تُن در هکتار است و همچنین اظهار داشت: این تولیدات شامل گل شاخه بریده،  خیار، انواع قارچ خوراکی و دیگر محصولات است که رقم خوبی است ولی هنوز امکان ارتقای این ظرفیت وجود دارد. به گفته سرپرست معاونت بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی، استان تهران قابلیت احداث سالانه ۶۰۰ هکتار گلخانه را دارد که نشان از ظرفیت بالای استان می باشد و امیدواریم در آینده بتوانیم به این هدف دست یابیم.

وی با تاکید بر انتقال کشت از فضاهای باز به فضاهای بسته، اضافه کرد: در این راستا هم اکنون سه شهرک بزرگ گلخانه ای در شهرستان های ورامین، ری و پاکدشت از توابع استان تهران در حال احداث می باشد.

وی همچنین میانگین راندمان تولید قارچ خوراکی در استان را ۹۸۶ تن در هکتار دانست و در ادامه افزود: ۲۴ درصد از قارچ خوراکی تولیدی کشور در استان تهران تولید می شود.

احداث 225 هکتار گلخانه در استان تهران
احداث 225 هکتار گلخانه در استان تهران

به گفته وی، استان تهران امسال با داشتن ۲۸ هزار و ۲۹۴ هکتار سطح زیر کشت ذرت دامی، توانسته میانگین تولید ۵۴ تُن در هکتار و تولید یک میلیون و ۵۳۸ هزار تُن ذرت علوفه ای را بدست بیاورد.

تاجیک همچنین بیان نمود که حدود ۷۰ درصد محصول تولیدی سبزی و صیفی جات استان تهران به رغم کیفیت بالا قابلیت صادرات را دارند و بیان نمود استان تهران با ۲۷ درصد تولید سبزی و صیفی جات کشور، رتبه اول را در این حوزه دارد.

همچنین وی ابراز امیدواری کرد که با توجه به پهنه بندی (دسته‌بندی اراضی بر اساس کاربری به منظور جلوگیری از تداخل کارکردها و بالا بردن کارایی) که در شهرستان های استان تهران انجام شده، بتوان به افراد جدید با هدف خدمات دهی بهتر در بخش کشاورزی مجوز داد؛ از این رو متقاضیان نیز می توانند در این راستا با مراجعه به مدیریت جهاد کشاورزی شهرستان ها و طی مراحب و روال قانونی نسبت به اخذ پروانه فعالیت اقدام کنند.

تاجیک، از برگزاری کلاس ها و جلسات و دوره های آموزشی با تولیدکنندگان و کشاورزان در جهت افزایش محصولات گلخانه ای با هدف صرفه جویی در مصرف آب و افزایش تولید، خبر داد.

تاجیک سرپرست معاونت بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی استان تهران، با تاکید بر توجه به اهمیت مصرف درست آب و شرایط اقلیمی استان، از ادارات خدمات رسانی خواست تا همکاری لازم را در این زمینه با کشاورزان و تولیدکنندگان داشته باشند. زیرا در سالهای اخیر با توجه به کمبود بارش ها و خشکسالی و بالا بودن میزان مصرف آب در کشاورزی سنتی، راه اندازی کشت مکانیزه و مدرن محصولات با مصرف و نیاز کمتر به آب بسیار مورد تاکید تمامی مسئولان و کارشناسان است. از این رو یکی از بهترین کشت هایی که در این شرایط از سوی متخصصان امور کشاورزی برای صرفه جویی در مصرف آب توصیه می شود، کشت گلخانه ای است.

امتیاز دهید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا