آموزش تولید و پرورش قارچ

اهمیت سرمایش در سالن های پرورش قارچ

مهندس مهدی ریاحی

اهمیت تاسیسات سرمایشی در سالن های پرورش:

یکی از عوامل مهمی که در تاسیس سالن های پرورش اهمیت دارد، بحث سرمایش در سالن هاست که در این مقاله به اهمیت تاسیسات سرمایشی در طراحی سالن ها می پردازیم و نحوه محاسبات آنرا شرح می دهیم.

اهمیت سرمایش به خصوص در فصل گرما در مراحل میسلیوم ران، بعد از کیس ران و در اوج فلش های باردهی می باشد. در این میان 2 عامل مهم می تواند باعث گرمایش شود. 1- انتقال گرما در اثر دمای بالای محیط و انتقال حرارت خورشید از طریق دیوار ها، سقف و …

2- تولید گرما از طریق بستر ها بواسطه رشد میسلیوم و رشد قارچ در مراحل مختلف حل مسئله اول خیلی مشکل نیست اما غلبه بر گرمای تولید شده توسط بستر ها مهمترین چالش است.

اولین مساله تولید دی اکسید کربن می باشد. که به عنوان یک محصول جنبی از فعالیت های بیولوژیکی آزاد می شود. و نهایتا منجر به گرم شدن سالن می شود. ضمنا در اثر فعالیت میسلیوم بیشترین تولید دی اکسید کربن صورت می گیرد.

میزان تولید دی اکسید کربن در مراحل مختلف متفاوت می باشد. در پیک فلاش اول به ازاء هر کیلو گرم وزن کمپوست حدود 0/1 گرم در هر ساعت می باشد.

در یک سالن پرورش با حدود 20 تن کمپوست تولید نهایی دی اکسید کربن حدود 2000 گرم در ساعت خواهد بود.

ضمنا میزان گرما تولید شده در حین سوخت و ساز کربوهیدرات ها طبق این فرمول قابل دسترسی است.

192gr O2 + 180gC6H12O6 >>> 108gr + 264gr CO2 + 674KCAL + H2O

در صورتی که تولید دی اکسی کربن را در سالن حدود 2000 گرم در هر ساعت فرض کنیم تولید کلی گرما بدین صورت خواهد بود:
674 × 2000 ÷ 264 —-> 5100 kcal per hour
تمام انرژی آزاد شده به شکل گرما نیست بلکه 30 درصد از آن دوباره جهت انواع مراحل بیولوژیک داخل سالن مورد نیاز است. مقدار گرمای ایجاد شده واقعی حدود 70 درصد خواهد بود یعنی 3570 K cal.

این مقدار محاسبه شده با اطلاعات جمع آوری شده از منابع و مشاهدات کاربردی مطابقت می کند. در اغلب موارد برای کمپوست به حجم 100 کیلو در هر متر مربع سطح زیر کشت، در هنگام فلش ها 20-10 کیلو کالری گرمل تولید می گردد.

ضمنا در صورت افزودن سوپلیمان ها به کمپوست، میزان گرما زایی افزایش می یابد.

در صورت گرمازایی کمپوست شدیدا وابسته به میزان فعالیت میسلیوم با میزان قارچ های تولید شده می باشد. برای یک سالن پرورش با سطح زیر کشت 200 متر مربع تولید گرما طبق استاندارد ها می بایست حدود 4000 کیلو کالری در ساعت باشد. که این مقدار می بایست توسط سیستم سرمایش کنترل گردد.

در این میان در اختیار داشتن یک سیستم سرمایشی قوی از جمله چیلر یا ICE BANK که بتوند دمای مورد نیاز سالن را به خصوص در مواقع اوج گرما  از جمله (اوج فعالیت ریسه در کمپوست و پیک فلش 1 که بیشترین بار روی بستر موجود است) تامین نماید حیانی به نظر می رسد.

نکته حائز اهمیت دیگر جنس رادیاتور سرمایش می باشد که در مقایسه با رادیاتور گرمایشی می باید سطح تبادل حرارتی بالاتری داشته باشد. بهترین آلیاژ مورد استفاده رادیاتور آلومینومی 8 فین در اینج با لوله های مسی می باشد؛ که البته در محاسبات طراحی رادیاتور می بایست تناژ کمپوست سالن، میزان گرمای تولیدی سالن، ابعاد MIXING BOX هواساز، حجم هوای ورودی، رطوبت و اقلیم منطقه، مورد نظر قرار گیرند.

ضمنا استفاده از پمپ متناسب و لوله کشی صحیح که به راحتی آب سرد را در دسترس رادیاتور هواساز ها قرار دهد فوق العاده حائز اهمیت است.

در نهایت برای مناطق مرطوب توصیه می شود. از نوع خاصی از رادیاتور، استفاده شود که بتواند ضمن ایجاد سرما رطوبت اضافی هوا را گرفته و سالن را به رطوبت ایده آل برساند.

با هاگ و بخش آموزش تولید و پرورش قارچ همراه باشید.

 

 

3/5 - (2 امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا