اخبار جهان در حوزه قارچ

پرورش قارچ صدفی توسط افراد معلول

اشتغالزایی مزرعه پرورش قارچ صدفی برای 5 نفر افراد معلول در مالزی

پرورش قارچ صدفی توسط افراد معلول. یک مزرعه پرورش قارچ در مالزی، با بکارگیری افراد دارای معلولیت (PWD)، کشت و پرورش قارچ صدفی را بدون مشکل انجام میدهد. آنها معتقدند که کارکنان معلول اغلب از همتایان توانمند خود بهتر عمل می کنند و تعهد بیشتری به کار دارند.

مرکز توانبخشی جامعه اوتیسم Kasih Templer (PDK) که در این طرح مشارکت میکند، 5 سال است که مزرعه پرورش قارچ صدفی که  واقع در منطقه غارهای باتو، سلانگور راه‌اندازی کرده است، به آموزش و بکارگیری معلولان میپردازد.

پروژه پرورش قارچ صدفی توسط افراد معلول که از سال 2018 آغاز شده، بخشی از فعالیت های تجاری این مرکز توانبخشی می باشد.

 

یافتن شغل مناسب

فاضیه احمد، ناظر مرکز در اینباره میگوید: این ابتکار در راستای برنامه توانمندسازی اقتصادی دولت فدرال است، یک برنامه آموزشی ساختاریافته که دانش و مهارت هایی را برای افراد معلول یا دارای شرایط خاص، فراهم می کند تا بتوانند به کار بپردازند و برای جامعه سودمند باشند.

پیدا کردن شغل مناسب برای افراد دارای معلولیت (PWD) بسیار سخت است. دلیل عمده آن تعصبات غلط کارفرمایان و پرسنل دیگر محیط‌های کاری می باشد که گمان میکنند این افراد قادر به انجام کار نیستند.
این کارآموزان برای تأمین شغل در دنیای بیرون با مشکل مواجه بوده و نتوانسته‌اند خود را با محیط و مردم اطراف خود وفق دهند. ما سعی کردیم تا در PDK فرصت های شغلی را برای جوانان معلول فراهم کنیم.

 

موسسه توانبخشی Kasih Templer (PDK)
موسسه توانبخشی Kasih Templer (PDK)

شروع کار مرکز توانبخشی

این مرکز توانبخشی در تاریخ 1 ژانویه 2009 شروع بکار کرد. در ابتدا 50 نفر کارآموز داشتیم که کودکان یا جوانان مبتلا به اوتیسم بودند. بعدها بصورت مرحله‌ای تعداد بیشتری مددجو جذب کردیم. از سال 2019 نیز مرکز شروع به پذیرش کودکان دارای معلولیت‌های دیگر، از جمله مبتلایان به سندرم داون و فلج مغزی متحرک کرد.

در حال حاضر، 80 درصد از 68 کارآموز مرکز توتنبخشی PDK، دارای اختلالات یادگیری اوتیستم هستند که بین 4 تا 34 سال سن دارند. آنها هفته ای دو بار برای جلسات درمانی به این مرکز می آیند.

 

کارآموزان فعال در طرح کشت قارچ صدفی
کارآموزان دارای معلولیت فعال در طرح کشت قارچ صدفی در هنگام استراحت

پرورش قارچ با 5 نفر معلول

امروزه این مزرعه پرورش قارچ توسط 5 نفر که دارای معلولیت هستند، مشغول فعالیت است. این پنج کارآموز که بین 24 تا 32 سال سن دارند، تمامی روزهای هفته در پروژه پرورش قارچ صدفی مشارکت دارند.

اگر چه آنها فاقد تحصیلات هستند، اما می‌توانند دستورالعمل ها را بصورت شفاهی دریافت کنند و وظایف خود را به طور مؤثر انجام دهند. ما می توانیم تعهد آنها را به کار در مزرعه قارچ ببینیم؛ آنها وظایف کاری خود را بخشی از برنامه روزانه خود می‌دانند.

از آبیاری قارچ‌ها گرفته تا برداشت و بسته بندی محصولات توسط افراد دارای معلولیت انجام میشود. کارآموزان از طریق مشارکت خود در پرورش قارچ، بطور غیرمستقیم در معرض فعالیت‌های حرفه‌ای در بخش کشاورزی قرار می گیرند و یاد میگیرند که کار کنند و به خود متکی باشند.

آنها به نوبت بلوک‌های کشت قارچ را آبیاری میکنند و محصولات آماده را برداشت میکنند. کارآموزان فعال در این پروژه کشت، روزانه حدود 80 کیلوگرم قارچ صدفی جمع آوری میکنند. این قارچ ها توسط همین افراد بسته بندی و آماده فروش میشود.

پرورش قارچ صدفی توسط افراد معلول
پرورش قارچ صدفی توسط افراد معلول

کشت قارچ صدفی

برای کشت قارچ صدفی در پروژه PDK، یک سوله گلخانه‌ای درنظر گرفته شده است. سقف و اطراف این گلخانه، برای ایجااد محیطی تاریک با توری سیاه پوشانده شده است. درون سوله 2000 بلوک کمپوست چوبی (حاوی خاک اره)، برای کشت قارچ صدفی قرار دارد.

بلوک‌های کشت قارچ صدفی از ذرات چوب و ضایعات کشاورزی پر شده و از سقف آویزان شده یا بر روسی قفسه ها قرار گرفته‌اند. بذرهای قارچ نیز از یک کارآفرین در صنعت قارچ، واقع در سابک برنام سلنگور، تهیه میشود.
این تولیدکننده اسپان قارچ (بذر قارچ) به کارآموزان مرکز PDK نحوه پرورش قارچ را نیز آموزش داده است.

روش‌های کشت قارچ

هر دوره محصول دهی قارچ صدفی از هر بلوک کشت 3 تا 4 ماه طول میکشد. بعد از گذشتن این زمان بلوک کشت تعویض میشود.

قبل از کشت قارچ بر روی خاک اره و خورده چوب، ما چندین روش کشت دیگر را امتحان کردیم. ما ابتدا از پوست و ضایعات نارگیل و همچنین کاه گندم استفاده کردیم. اما برش و بلوک کردن ضایعات نارگیل برای کارآموزان دشوار بود؛ همچنین کاه نیز بازدهی کمتری از خاک اره داشت.
همچنین تجربه کردیم که با آویزان کردن بلوک های کشت، می توان محصول قارچ بیشتری بدست آورد. بطور معمول، قارچ های صدفی حدود 3 الی 4 روز پس از تشکیل اولین جوانه‌ها، آماده برداشت هستند.

رشد قارچ پس از بارندگی های فصلی سریع‌تر است زیرا قارچ ها در دمای پایین و رطوبت بالاتر هوا، بهتر رشد می کنند. در طول فصول گرم سال، روزی 2 یا 3 بار بلوک‌های کشت را آبیاری می کنیم.

پرورش قارچ صدفی توسط افراد معلول
پرورش قارچ صدفی توسط افراد معلول

حمایت جامعه

قارچ صدفی طعمی نزدیک به گوشت مرغ دارد و سرشار از ویتامین D است؛ همچنین به بهبود سیستم ایمنی بدن انسان کمک می کند. می توان آن را سرخ کرد، با آن سوپ درست کرد یا در غذاها استفاده کرد. این قارچ طعم غنی‌تری نسبت به قارچ دکمه‌ای دارند که معمولاً در فروشگاه‌ها یافت می‌شود.

در ابتدا، مشتریان قارچ مرکز PDK، فقط والدین کارآموزان و کسانی از جامعه معلولان بودند. در آن زمان، قارچ ها به قیمت 5 رینگیت در هر بسته 250 گرمی فروخته می شدند.

از طریق دهان به دهان و تبلیغاتی که در فیسبوک انجام دادیم، محصولات PDK کم‌کم محبوبیت پیدا کرد. مشتریان آن اکنون شامل تاجران و کارمندان و حتی رستوران‌های اطراف منطقه غارهای باتو و گومبک هستند. قیمت قارچ‌ها هم‌اکنون 7 رینگیت برای یک بسته 250 گرمی میباشد.
ما قارچ ها را بر اساس سفارش مشتری نیز بسته‌بندی میکنیم؛ مثلا بسته های 1 کیلوگرم یا 6 کیلوگرم.

 

عواید حاصل از فروش قارچ صدفی به موسسه PDK بازگردانده می شود تا آموزش‌ها و خدمات بیشتری را به کارآموزان بیشتری ارائه دهد. ما به دنبال تنوع بخشیدن به فعالیت های خود برای کارآموزان هستیم، مانند آموزش نحوه استفاده از وسایل حمل و نقل عمومی، از جمله اتوبوس. ما همچنین علاقه مندیم که آنها را برای درمان با کمک اسب بفرستیم.

به 5 نفر کارآموز فعال در کشت قارچ نیز ماهانه 400 رینگیت کمک هزینه تعلق می گیرد و در صورت سودآوری مرکز، هدایایی یا پاداش سالانه دریافت خواهند کرد.

 

گردآوری، ترجمه و تحریر توسط تیم رسانه هاگ
کپی فقط با ذکر منبع مجاز میباشد.
منبع: thestar.com.my

 

بروزترین اخبار جهان درباره قارچ‌ها ربا در مجله خبری-آموزشی هاگ مشاهده نمایید.
5/5 - (1 امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا