اخبار جهان در حوزه قارچ

مرگ 16 نفر به دلیل مسمومیت با قارچ خودرو

در چند روز اخیر مجموعا 16 نفر از جمله یک پسر خردسال، به دلیل مسمومیت پس از مصرف قارچ های سمی (قارچ خودرو) در منطقه دماجی در شمال ایالت آسام کشور هندوستان بیمار شدند و پس از انتقال به بیمارستان، جان باختند!

این اتفاق در دو حادثه جداگانه رخ داد. اولین مورد در میسامارا پانچایات، 11 نفر از روستاهای مختلف بعد از خوردن قارچ های وحشی که سمی بودند، مسموم شدند. و جان باختند.

در حادثه دوم در نزدیکی شهر سیلاپاتر در همان روز، 5 نفر از اعضای یک خانواده با قارچ سمی مسموم شدند که آنها نیز جان خود را از دست دادند.

در گزارش حادثه آمده است که این افراد پس از مصرف قارچ ها دچار استفراغ، حرکات شل و گرفتگی شدید شکم، شدند و مجبور شدند در بیمارستان بستری شوند؛ اما بر اثر مسمومیت شدید جان خود را از دست دادند.

ماه گذشته نیز، 8 عضو یک خانواده دیگر پس از مصرف قارچ سمی در منطقه سیواساگر آسام بیمار شدند. در ماه آوریل سال جاری نیز، 3 نفر از جمله یک کودک دو ساله بر اثر مصرف قارچ های سمی در منطقه گلآغات آسام، جان باختند. این رویداد از منطقه مراپانی ولسوالی گزارش شده است، جایی که 13 عضو از پنج خانواده اقدام به خوردن قارچ های خودرو کردند. در آوریل سال گذشته، 35 بیمار مسمومیت با قارچ از مناطق فوقانی آسام در Charaideo، Dibrugarh، Sivasagar و Tinsukia در دانشکده پزشکی و بیمارستان آسام بستری شدند که از این تعداد 13 نفر فوت کردند. همه آنها قارچ وحشی مصرف کرده بودند.

علائم مسمومیت با قارچ خودرو سمی
علائم مسمومیت با قارچ خودرو سمی

 

چنین مواردی از مسمومیت با قارچ در استان آسام بسیار رایج است. الگویی را می توان در تمام حوادث گزارش شده مشاهده کرد، فقر شدید قربانیان که اکثرا کارگران باغ چای هستند، می باشد. همچنین این حوادث بیشتر در ماه های مارس و آوریل رخ می دهد یعنی زمانی که صدها قارچ خودرو در باغ های چای ایالت، بعد از بارندگی و رطوبت هوا رشد می کنند.

کارگران باغ چای اکثرا در فقر شدید زندگی می کنند! سال‌ها آنها خواهان دستمزد منصفانه بودند، اما تنها در سال 2021 دستمزد روزانه کارگران در دره برهماپوترا به 205 روپیه افزایش یافت، که هنوز کمتر از 351 روپیه‌ای است که در ابتدا خواسته بودند.

انجلی خاریا که در آوریل سال گذشته دختر 6 ساله‌اش را پس از خوردن قارچ‌های وحشی از دست داد، می‌گوید: «به همین دلیل افرادی مانند ما مجبور شده‌اند به طبیعت وابسته باشند، جایی که سبزیجات خوراکی مانند میوه ها و قارچ در دسترس است.

قارچ آمانیتا ویروسا معروف به کلاهک مرگ
قارچ آمانیتا ویروسا معروف به کلاهک مرگ (کشنده ترین قارچ جهان) که اکثرا آن را با قارچ های سفید اشتباه می گیرند و باعث مسمویت و مرگ افراد می شود

پس از یکی از مرگبارترین حوادث مسمومیت با قارچ در سال 2008، زمانی که 20 نفر جان باختند، مسولین دولتی استان آسام هیئتی را برای تحقیق در مورد آن تشکیل داده بود. این هیئت متوجه شد که گونه‌ای از قارچ سمی به نام Amanita Phalloides Vaill عامل آن بوده است.

این قارچ از خانواده آمانیتا که به کلاهک مرگ مشهور می باشد، معمولاً در آسام یافت می شود و دارای رنگ سبز یا سفید مات است. بعضی گونه های آن که رنگ سفیدی دارند باعث اشتباه افراد می شوند؛ تشخیص آنها از قارچ های خوراکی کار آسانی نیست و مصرف حتی یک عدد از اینها می تواند کشنده باشد. (بر طبق گزارشاتاین قارچ مزه بدی ندارد و افراد در هنگام خوردن نیز متوجه سمی بودن آن نمی شوند!

دیلیپ کومار سارما، دانشمند دانشگاه کشاورزی آسام، می‌گوید: دلیل اصلی این امر عدم آگاهی کارگران باغ چای در مورد انواع قارچ است. آنها نمی‌دانند کدام نوع قارچ خوراکی و یا سمی هستند. او می افزاید که ایجاد آگاهی در مورد اینکه کدام قارچ ممکن است سمی باشد، تنها راه پایان دادن به این مشکل است که باید از طریق آموزش پایه ای صورت گیرد.

 

ترجمه از تیم تحریریه هاگ
کپی فقط با ذکر منبع مجاز می باشد.
منبع: indiatimes

جدیدترین و بروزترین اخبار جهان در حوزه قارچ ها را در مجله خبری-آموزشی هاگ دنبال کنید.
امتیاز دهید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا