اخبار جهان در حوزه قارچ

شکایت کارگران مزرعه قارچ

تشکیل اتحادیه کارگری مهمترین خواسته کارگران!

شکایت کارگران مزرعه قارچ برای تشکیا اتحادیه کارگری به دادگاه عالی ارائه شد. بر اساس یک دادخواست مدنی که روز سه شنبه در دادگاه عالی شهرستان یاکیما (ایالت واشنگتن آمریکا) ارائه شد، کارگران مزرعه Windmill Farms (تولید کننده قارچ مستقر در Sunnyside) که به دلیل تلاش برای راه اندازی اتحادیه اخراج شده بودند، از این شرکت شکایت و تقاضای غرامت نمودند.

شکایتی که توسط 6 کارمند و اتحادیه کارگری مزارع ایالات متحده آمریکا تنظیم شده است، ادعا می کند که مزرعه Windmill با دخالت سازماندهی  جنبش های کارگری از طریق نظارت بر حامیان اتحادیه، قوانین کار و استخدام را نقض کرده است و اقدام به اخراج غیرقانونی و بدون دلیل موجه کارگران، نموده است.

شاکیان خواستار جبران خسارات اقتصادی و دریافت حقوق قانونی و مدنی خود هستند و دادگاه به Windmill دستور می دهد تا از مجازات مالی و اخراج کارکنان به دلیل استفاده از حقوق خود برای سازماندهی اتحادیه کارگری، خودداری کند. مزارع آسیاب بادی (Windmill Farms) هنوز درباره طرح این دادخواست، اظهار نظری نکرده اند.

شکایت کارگران مزرعه قارچ برای تشکیل اتحادیه

کارگران مزرعه از سال گذشته برای به رسمیت شناختن اتحادیه آنها، به شرکت مادر Windmill فشار آوردند، اما این شرکت اعلام کرد که اتحادیه کارگری لازم نیست. همچنین اقدام به جریمه و از کار برکنار کردن فعالان این جنبش، نمود.

سخنگوی کارگران در اینباره میگوید: ما امیدواریم که این پیامی روشن به شرکت باشد؛ شما باید با کارگران که به دنبال حقوق قانونی خود هستند، بنشینید و مذاکره کنید و به یک توافق نامه دسته جمعی برسید. کارگران برای رسیدن به این نقطه خیلی چیزها را متحمل شده اند و هرگز متوقف نمی شوند.

رومن کاستیلو آویلا، یکی از شاکیان این پرونده در بیانیه‌ای گفت: ما در مکان‌هایی کار می‌کنیم که حقوق ما رعایت نمی‌شود. ما به منابع انسانی مراجعه می کنیم، اما آنها به جای کمک به کارگران، به کارفرما کمک می کنند و ما همچنان مورد استثمار قرار می گیریم. ما به یک اتحادیه کارگری نیاز داریم تا به جلوگیری از این سوء استفاده کمک کند و از حقوق ما حمایت کند.

 

ایالت واشنگتن مقرراتی دارد که کارگران مزرعه را در برابر انتقام گیری برای عضویت در اتحادیه محافظت می کند؛ در این دادخواست آمده است که کارگران مزرعه اسیاب بادی، صراحتاً از قانون ملی روابط کار مستثنی شده‌اند و حقوق آنها پایمال شده است.

قانون حمایت از کارگران در اکثر ایالت های کشور آمریکا وجود دارد، اما واشنگتن در قانون اساسی ایالت خود ماده‌ای ندارد که کارفرمایان را ملزم به رسمیت شناختن اتحادیه‌های کارگران کشاورزی کند.

 

کارگران مزارع قارچ آسیاب بادی خواهان تشکیل اتحادیه کارگری می باشند
کارگران مزارع قارچ آسیاب بادی خواهان تشکیل اتحادیه کارگری می باشند

 

متن شکایتی که روز پیش به دادگاه ارائه شد، ادعا می‌کند که در سپتامبر سال گذشته، کارگران حامی اتحادیه، طوماری را برای بحث در مورد شرایط کاری و دستمزد ها امضا کرده و به دفتر Ostrom تحویل دادند و شرکت سپس با پلیس تماس گرفت تا کارمندان را به بیرون از ملک بدرقه کند و نامه‌ای را برای کارگران ارسال کرد مبنی بر اینکه مجازات انضباطی خواهند شد و چند نفر را نیز اخراج نمودند.
کارمندان همچنین ادعا می کنند که شرکت یک روز قبل از برگزاری یک  تجمع عمومی کارگران حامی اتحادیه در سیاتل، حضور و غیاب سختگیرانه ای را اجرا کرد و کارگران را با ترساندن از اخراج و جریمه، از شرکت در این تجمع منع نمود.

همچنین در این دادخواست آمده است که قوانین جدیدی برای حضور و غیاب اجرا شد که مرخصی کارگران را در روزهای فعالیت اتحادیه تقریبا غیرممکن می کند (شرکت اغلب به کارگران اجازه نمی‌دهد روزهای مرخصی را در زمان برنامه‌ریزی رویدادهای اتحادیه انجام دهند). شاکیان ادعا می کنند که پس از فروش کارخانه به Windmill، مدیران جدید، کارگرانی را که از روزهای مرخصی خود برای شرکت در فعالیت های جنبش های کارگری استفاده میکردند و کارگران حامی اتحادیه را ابتدا با تغییر شغل یا تغییر شیفت کاری از بقیه جدا می کردند و سپس به بهانه هایی نظیر عدم بهره وری یا رعایت نکردن استانداردهای کاری، تنبیه و اخراج میکردند.

مثلا یکی از شاکیان به نام “خوزه مارتینز کوواس”، در زمان مالکیت اوستروم به عنوان سرایدار کار می کرد و پس از تغییر مالکیت شرکت، به او شغل جدیدی به عنوان “قارچ چین” پیشنهاد شد. سپس 2 ماه بعد، مارتینز به دلیل عدم رعایت الزامات تولید و نداشتن یهره وری لازم، از کار اخراج شد!

لازم به ذکر است که این اخراج، تنها 2 روز بعد از شرکت وی در تظاهرات کارگران مزارع قارچ طرفدار اتحادیه، صورت پذیرفت. این اتفاق تاکنون برای چندین کارگر دیگر هم به صورت مشابه، رخ داده است.

 

تظاهرات کارگران مزرعه قارچ برای تشکیل اتحادیه
تظاهرات کارگران مزرعه قارچ برای تشکیل اتحادیه

 

مزارع قارچ Ostrom، یکی از تولیدکنندگان عمده قارچ دکمه‌ای و سایر قارچ ها در شمال غرب اقیانوس آرام، پس از شکایت دفتر دادستان کل ایالت واشنگتن از این شرکت به دلیل تبعیض جنسیتی و سایر اعمال تبعیض آمیز، در سال 2022 به شرکت مزارع آسیاب بادی (Windmill Farms) مستقر در کانادا فروخته شد. بازرسان ایالتی می گویند که اوستروم به طور سیستماتیک زنان را اخراج می کرد و مردان مهاجر را جایگزین آنها می کرد و عموما کارگران خارجی را به جای کارگران بومی استخدام می کرد.

شرکت Ostrom Mushroom Farms سال گذشته نزدیک به 80 درصد از نیروی کار (عمدتاً زنان) خود را اخراج کرد و بجای آنها کارگران مرد ارزان قیمت خارجی (مکزیکی) با دستمزد پایینتر را جایگزین نمود؛ این امر باعث شکایت تبعیض جنسیتی توسط دادستان کل واشنگتن شد که منجر به محکومیت شرکت به پرداخت 3.4 میلیون دلار جریمه شد.

شرکت اوستروم مجبور شد قبل از فروش کارخانه به Windmill، مبلغ 3.4 میلیون دلار برای حل و فصل شکایت به دادستانی کل ایالتی، پرداخت کند؛ پولی که دفتر دادستانی ایالت واشنگتن گفته بود برای پرداخت غرامت به بیش از 170 کارگر واجد شرایط پرداخت خسارت، استفاده کرده است.

تجمع اعتراضی کارگران مزارع قارچ برای تشکیل اتحادیه کارگری
تجمع اعتراضی کارگران مزارع قارچ برای تشکیل اتحادیه کارگری

 

کارگران در زمان فروش کارخانه، نگران شغل خود بودند؛ نگرانی که طولی نکشید تا محقق شود.

در این دادخواست ادعا شده است که در روز فروش کارخانه، تمامی کارگران به یک جلسه فراخوانده شدند که در آن مدیریت به آنها گفت که همه کارمندان اخراج شده اند. سپس به کارمندان پیشنهاد شغلی با قرارداد جدید، داده شد که شامل تغییر جایگاه و حقوق کمتر میشد. همچنین به آنها هشدار داده شد که برای ادامه کار در این کارخانه، باد این قراداد را به همراه توافق نامه داوری برای اداره کار امضا نمایند.

حکم دادگاه در خصوص شکایت کارگران مزرعه قارچ از کارخانه، مالک جدید یعنی مزارع آسیاب بادی را نیز از تبعیض جنسیتی و ملیتی یا انتقام گیری علیه کارکنان، با اخراج، جریمه یا امتناع از استخدام آنها بر اساس طبقه حفاظت شده، یا ارائه نادرست شرایط و ضوابط استخدام به هر کارگر منع می کند. همچنین این شرکت را از جایگزینی کارگران داخلی با کارگرانی مهاجر که تحت سیستم ویزای H-2A استخدام می‌شوند و دستمزد کمتری دارند، منع میکند.

 

 

گردآوری، ترجمه و تحریر از تیم رسانه هاگ (علیرضا صالحی)
کپی فقط با ذکر منبع مجاز می باشد.
منبع: theglobeandmail.com و seattletimes.com

 

بروزترین اخبار جهان درباره قارچ را در مجله خبری-آموزشی هاگ دنبال نمایید.
5/5 - (1 امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا