اخبار صنعت قارچجهاد کشاورزی

نابودی قارچها در سرمای زمستان

سرمای بی سابقه خسارت شدیدی به کشاورزی خراسان رضوی زد

سرمای این روزهای هوا، در 15 سال گذشته ی سابقه بوده و به همه بخشهای کشاورزی استان خراسان رضوی آسیب جدی زده است. برآوردهای اولیه از نابودی قارچها در سرمای زمستان سال جاری خبر می‌دهد و به نظر می‌رسد که محصولات گلخانه‌ای سبزی، صیفی، گل و گیاه و سالنهای پرورش قارچ، همچنین بخش دام و شیلات و کندوهای زنبور عسل در بسیاری از مناطق آسیب جدی دیده باشند. 

به گزارش هاگ، رییس اداره مدیریت بحران و کاهش مخاطرات کشاورزی سازمان جهاد کشاورزی خراسان رضوی گفت: «سرمای اخیر، که در ۱۵ سال اخیر بی‌ سابقه بوده و به عرصه کشاورزی همه ۳۳ شهرستان‌ استان خسارت زده است. » وی افزود: «با فعالیت سامانه پرفشار از ۱۹ دی‌ ماه به مدت ۱۰ روز و تجربه برودت شدید هوا، بخش کشاورزی در حوزه باغی، زراعی، دامی، گلخانه‌ ای و تاسیسات دچار خسارت و آسیب شده است.»
سیدمحسن شال‌ فروشان اشاره کرد که برآوردهای اولیه خسارتها شروع شده، اما به دلیل تداوم برودت هوا، گستردگی و حجم زیاد آن هنوز به سرانجام نرسیده و کمی زمان لازم است تا میزان دقیق آن مشخص شود. او بیشتر خسارتها را مربوط به ۶ روز نخست برودت شدید هوا به ویژه روز 22 دی ماه و اوج سرمای هوا در استان دانست.
وی افزود: «هنوز در برخی مناطق استان برف بر روی اراضی کشاورزی باقی مانده که آب شدن آن چندین روز زمان می‌برد، ضمن اینکه با استمرار سرما پیش بینی افزایش خسارتها را پیش رو داریم.»
برای سلامت ماندن قارچها در این روزهای سرد، مقاله نکات پرورش قارچ در فصلهای سرد پاییز و زمستان را مطالعه کنید. 
شال فروشان گفت: «برآورد اولیه خسارت و پایش کارشناسان تا پایان هفته جاری انجام و اعلام می‌شود اما می توان گفت به باغ های انار، انگور، بادام، انجیر، پسته، گردو و کشتزارهای زعفران خسارات سنگین‌ تری وارد آمده است. به علاوه در بخش محصولات گلخانه‌ ای نیز سبزی و صیفی، گل و گیاه، سالن های پرورش قارچ و نیز بخش دام و شیلات و کندوهای زنبور عسل در برخی مناطق آسیب های جدی و فراوانی را به خود دیده اند.»
رییس اداره مدیریت بحران و کاهش مخاطرات کشاورزی سازمان جهاد کشاورزی خراسان رضوی ، خسارتهای پاییزه گندم و جو را نیز زیاد دانست و تاکید کرد که همچنان عملیات پیمایش و برآورد در حال انجام است. شال‌ فروشان گفت: «یکی از خسارتهایی را که می تواند برای باغداران بسیار گران تمام شود، یخ زدگی و تغییر رنگ تنه درختان عنوان کرد که همه این موارد نیازمند بررسی دقیق کارشناسان و اعلام نظر است.»
در استان خراسان رضوی  سالانه یک میلیون و ۲۰۰ هزار هکتار زمین زیر کشت ۸۳ نوع محصول مختلف می‌‌رود و ۳۶۳ هزار نفر در این حوزه اشتغال دارند. خراسان رضوی با ۳۳ شهرستان و گستره ۱۱۸ هزار و ۸۵۱ کیلومتر مربع، دارنده هفت درصد مساحت کل کشور است.

شما می‌توانید از مشاوران هاگ برای جلوگیری از ابتلا به مشکلات فصل سرما در پرورش قارچ کمک بگیرید
5/5 - (3 امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا