اخبار جهان در حوزه قارچ

ناتالی پورتمن، جان لجند و جنرال موتورز: حامیان 187 میلیون دلاری چرم قارچی

چرم قارچی جایگزین چرم حیوانی و سازگار با محیط زیست

به نقل از بومبرگ چرم قارچی به کارگرفته شده در کیف‌های دستی هرمس 4200 دلاری، موفق به کسب بیش از 187 میلیون دلار سرمایه از افرادی مانند ناتالی پورتمن، جان لجند و جنرال موتورز شده است. مت اسکالین، مدیرعامل مایکوورکس و سوفیا وانگ و فیل راس، بنیانگذاران این شرکت، توانستند این ۱۸۷ میلیون دلار را از سرمایه‌گذاران متعدد برای استارت‌آپ چرم قارچی خود جمع‌آوری کرده‌اند.

ابتکار چرم قارچی
چرم قارچی جایگزین چرم حیوانی و سازگار با محیط زیست

فیل راس زمانی که مشغول مطالعه درباره دنیای قارچ ها بود، هیچ برنامه‌ای برای ایجاد یک ماده برای لباسهای جدید نداشت؛ اما هم‌اکنون “چرم” مبتنی بر قارچ که او به پیشگامی آن کمک کرد را می‌توان در کیف‌های دستی لوکس هرمس یافت و به زودی می‌تواند فضای داخلی خودروهای الکتریکی جنرال موتورز را نیز بپوشاند.
رشد چرم قارچی تازه شروع شده است و آینده تازه فراروی آن است. راس می‌گوید: «این صنعت همچنان مردم را شگفت‌زده خواهد کرد. » راس در اواخر دهه 80 و اوایل دهه 90 در مدرسه هنر در سانفرانسیسکو، با قارچ ریشی، آشنا شد. در آن زمان او با معالجه بیماران سرطانی و ایدز در آسایشگاه هزینه‌های خود را تامین می‌کرد. راس شروع به پرورش قارچ ریشی در خانه برای بیمارانش کرد. هنگامی که آنها را از نزدیک مطالعه کرد، متوجه شد که چگونه ریشه‌های نخ ابریشم مانند آنها که به عنوان میسلیوم شناخته می‌شود، با هم رشد کردند و به ماده‌ای قالب‌گیری تبدیل شدند که می تواند طیف گسترده‌ای از رنگ و فرم و تراکم و بافت را به دست آورد، او به فکر افتاد تا از آن برای مواد مختلف از پارچه گرفته تا آجری سه بعدی استفاده کند.

سوفیا وانگ، دکترای شعر، می‌گوید: «و اساساً اینگونه است که میسلیوم به‌عنوان یک ماده طراحی کاربردی جالب در جهان قابل مشاهده است.» سوفیا پس از آشنایی با راس در سال 2007، در پروژه‌های هنری با وی همکاری کرد و شش سال بعد، این دو، MycoWorks، مخترع و سازنده مواد میسلیوم را تأسیس کردند.

کشف سازگاری میسلیوم یک گام به سوی پیشرفت بود. دومین مورد در سال 2016 زمانی رخ داد که راس و وانگ از بلوک‌های میسلیوم فاصله گرفتند. این بلوکهای میسلیومی هرچند که سبک وزن و نسوز هستند، اما به عنوان یک محصول برای فروش، باید در مقیاس زیاد تولید شوند. آنها تصمیم گرفتند که به سمت تولید مواد میسلیوم انعطاف‌پذیر که برای کاربردهایی شبیه چرم، یا پارچه به کار میروند، تغییر مسیر بدهند و و چرم قارچی را به جهان هدیه بدهند.

راس و وانگ دریافتند که “چرم” میسلیوم می‌تواند برای مصرف‌کنندگانی که به دلیل آلاینده‌های شیمیایی و استفاده از محصولات حیوانی از چرم واقعی استفاده نمی‌کنند، جذاب باشد.

چرم قارچی
حمایت 187 میلیون دلاری ناتالی پورتمن، جان لجند و جنرال موتورز از چرم قارچی

امروز، MycoWorks بیش از 187 میلیون دلار سرمایه‌گذاری خطرپذیر – از سرمایه‌گذارانی مانند ناتالی پورتمن و جان لجند – جمع‌آوری کرده است و در یک کارخانه کارولینای جنوبی سالانه چندین میلیون فوت مربع از مواد چرم‌مانند Reishi Fine Mycelium تولید می‌کند. این شرکت توانست هرمس را به‌ عنوان یک مشتری مد روز، و جنرال موتورز را برای تولید «مواد خودروهای پایدار»، از جمله برای لوازم داخلی خودرو، به سوی محصولات خود جلب کند. وی اعلام کرد که MycoWorks هم اکنون حدود 200 کارمند دارد.

مت اسکالین دکتری علوم مواد که در سال 2017 به عنوان مدیرعامل به جمع آنها پیوست می‌گوید: «برندها در حال ایجاد تغییرات بسیار مهمی برای توجه به درخواست جمعیت رو به رشدی هستند که می‌خواهند محصولات پایداری بخرند تا آسیب کمتری در تولید کربن و مصرف آب به طبیعت وارد کند و میسلیوم همه این کارها را انجام می‌دهد.»

دباغی و روغن

چرم حیوانات یک تجارت کثیف است. طبق مطالعه‌ای از آزمایشگاه سیستم‌های مواد MIT ، چرم سالانه معادل 130 میلیون تن CO2 به زمین کمک می‌کند که معادل انتشار 30 میلیون خودرو در سال است. به دلیل افزایش نگرانی‌های مصرف‌کنندگان در مورد حقوق حیوانات و زیست‌محیطی، در دهه گذشته پول به سمت مواد زیستی سرازیر شده است و و چرم قارچی یکی از جذابترین این سرمایه گذاریها محسوب می‌شود.

ابتکار نوآوری مواد (MII)، مستقر در ناپا، کالیفرنیا، در مطالعه سال 2021 خود در مورد صنعت مواد «نسل بعدی» ، که مواد حاصل از گیاهان، میکروب‌ها، بازیافت و سلول‌های حیوانی کشت‌شده را پوشش می‌دهد ، 2.3 میلیارد دلار سرمایه‌گذاری در این زمینه را شناسایی کرد. این صنعت از سال 2015، شامل 980 میلیون دلار در سال 2021 – دو برابر کل سال 2020 – و متوجه شد که 38 برند از 40 برند برتر مد به طور فعال به دنبال مواد نسل بعدی هستند.

بسیاری از سرمایه گذاران به زیست شناسی مصنوعی علاقه‌مند هستند. Elaine Siu، افسر ارشد نوآوری MII می گوید: «میسلیوم همان است که سرمایه گذاران به آن علاقه‌مند هستند.» سیو می‌گوید که مواد نسل بعدی تقریباً پنج سال عقب‌تر از صنعت گوشت گیاهی در حال توسعه هستند. یکی از دلایل انتشار آهسته آن، دشواری بازی مادر طبیعت است. او می‌گوید: «زیست شناسی زمان می برد.»

چرم قارچی و چگونگی تولید آن
چرم قارچی و چگونگی تولید آن

رشد در تاریکی

چندین سال طول کشید تا راس و وانگ بفهمند چگونه میتوانند چرم قارچ را بهتر پرورش دهند. در فرآیندی که سینی هایی به عمق چندین اینچ با خاک اره، مواد مغذی و آب پر می شوند و با تخم ریزی قارچ آغشته می شوند. قارچ بستر را می خورد و در سینی تاریک و با دمای کنترل شده که ابعاد آن دو در سه فوت است رشد می کند. قارچ بستر را می‌پوشاند و یک صفحه سخت و سبک را تشکیل می‌دهد و یک صفحه سفید میسلیوم – پایه چرم – روی آن رشد می‌کند. در نهایت، میسلیوم را می توان مانند یک کیک مارسیپان بعد از چند هفته پوست کند. وانگ توضیح می‌دهد: «به نوعی این لایه برای محافظت از منبع غذایی رشد می‌کند.»

قبل از اینکه این چرم قارچی رشد کند، یک لایه از مواد بافته شده یا مصنوعی – حتی کولار مقاوم در برابر گلوله – را می‌توان در سینی قرار داد و میسلیوم از طریق آن رشد می‌کند و به استحکام یا بافت اضافه می‌کند. در نهایت ورق Fine Mycelium دباغی و رنگ می ‌شود.

اسکالین می‌گوید که این شرکت «ده‌ها هزار» سینی را در خط آزمایشی خود در امریویل، کالیفرنیا رشد داده است.

کالاهای چرم قارچی

چرم میسلیوم هنوز گرانتر از انواع حیوانی آن است. MycoWorks از مشخص کردن قیمت آن خودداری کرد، اما رقیبش Bolt Threads به بلومبرگ گفت که قیمت مواد آن حدود 25 دلار در هر فوت مربع است، مشابه چرم گوساله با کیفیت بالا، بنابراین اولین محصولاتی که از آن استفاده می‌کنند، از دنیای کالاهای لوکس بیرون آمده‌اند.

دباغ‌کننده‌های هرمس در فرانسه این میلیسیوم را به ماده‌ای به رنگ کهربایی تبدیل کردند که آن را سیلوانیا (Sylvania) می‌نامد که این برند برای ایجاد نسخه قارچی از کیف ۴۲۰۰ دلاری “Victoria” خود استفاده کرد که انتظار می‌رود در ماه‌های آینده تحویل داده شود. هرمس می گوید: «این همکاری سه ساله‌ی تخصص در دباغی مواد با بالاترین کیفیت را، با ابزارهای بیوتکنولوژی ترکیب می کند.»
استلا مک کارتنی از مواد میسلیومی از شرکت Bolt Threads استفاده میکرد و برای یک دوره محدود 100 کیف شانه 3500 دلاری  تولید نمود. اسکالین می گوید تفاوت بین MycoWorks و رقبای آن در این است که این شرکت ورقه‌های میسلیوم را رشد می دهد در حالی که دیگران تکه‌های میسلیوم را به پلی اورتان متصل می‌کنند.

نیک فوکت، کلاه‌ساز ، مستقر در ونیز، کالیفرنیا، اولین کسی بود که در ماه ژوئیه، تجهیزات ساخته شده از Fine Mycelium – 40 کلاه را به قیمت حدود 700 دلار – به فروش رساند. او می گوید که روکش آن چنان شبیه چرم بود که خیاط تولیدی او تفاوت را نمی دانست. تنها وجه تمایز واقعی در رایحه آن بود.

سرمایه‌گذاری جنرال موتورز در MycoWorks بخشی از تلاش برای ایجاد فضای داخلی خودروهای الکتریکی به همان اندازه موتور سازگار با محیط زیست است. این ماده مزایای دیگری برای خودروسازان دارد. یکی از دلایلی که صنعت خودروسازی به مواد ما علاقه‌مند است این است که می‌تواند 0.2 میلی‌متر نازک باشد، که نصف ضخامتی است که می‌توانند چرم قارچی تهیه کنند. بنابراین یک مزیت از نظر وزن و همچنین قابلیت قالب وجود دارد.

البته چرم میسلیوم هنوز در مراحل اولیه خود است و اینکه آیا به یک موفقیت بزرگ مانند GoreTex تبدیل خواهد شد، هنوز مشخص نیست. به نظر می‌رسد شرکت‌های تحقیقات بازار درباره آنچه در آینده در انتظارشان است به اجماع کمی دست یافته‌اند. تحقیقات بازار Polaris رشد سالانه 6.2 درصدی بازار چرم مبتنی بر زیستی را از 647 میلیون دلار در سال 2021 به 1.1 میلیارد دلار در سال 2030 نشان می‌دهد، در حالی که اینفینیوم گلوبال ریسرچ از 236 میلیون دلار در سال 2020 به 3.5 میلیارد دلار در سال 2027 افزایش می‌یابد که 47 درصد سالانه است.

اسکالین متقاعد شده است که با پایین آمدن قیمت ها و افزایش تولید، چرم قارچی می تواند جایگزین بسیاری از چیزهایی شود که امروزه وجود دارد: «آنچه صنعت می‌خواهد، ماده‌ای است که به آن‌ها اجازه می‌دهد تا به این بازار رو به رشد مصرف‌کنندگانی که خواستار مواد پایدار و تقاضای مواد بهتر هستند، دسترسی پیدا کنند. آنها به دنبال جایگزینی برای چرم نیستند. در عوض، چرم‌های میسلیوم با بافت گرم و “زنده” خود، انتخاب آسانی برای جایگزینی “چرم‌های پلی اورتان” هستند که بیش از نیمی از بازار چرم را تشکیل می‌دهند.»

برخی دیگر مشتاق هستند که میسلیوم را حتی بیشتر از اینها پیش ببرند. آندریاس مرشین ، دانشمند پژوهشی در مرکز بیت‌ها و اتم‌های MIT، و معمار کریس ماورر روی پروژه‌ای کار می‌کنند تا از آجرهای ایجاد شده از میسلیوم قارچ صدف برای ساختن خانه‌هایی در نامیبیا استفاده کنند.

به این فکر کنید که مجبور نیستید همه آن مصالح ساختمانی را حمل کنید. تنها کاری که باید انجام دهید این است که هاگ ها را منتقل کنید و سپس می توانید هر نوع ماده محلی را که در آنجا دارید تلقیح کنید. جنیفر بیسونت، مدیر موقت آزمایشگاه طبیعت RISD می‌گوید و سپس می‌توانید مصالح ساختمانی را در محل پرورش دهید  . این در حال ایجاد مسکن و منبع غذایی است. فکر کردن به برآورده شدن همه آن نیازهای اساسی توسط این موجودات به نوعی باورنکردنی است.»

 

جدیدترین اخبار جهان در حوزه قارچ ها را در مجله خبری-آموزشی هاگ دنبال کنید.
3.7/5 - (3 امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا