اخبار جهان در حوزه قارچ

مسائل کارگری باعث اتوماسیون در صنعت قارچ می شود

تعدیل نیرو و تعطیلی کارخانه های پرورش قارچ علیرقم رشد جهانی بازار قارچ

در حال حاضر فصل اوج کار و تولید صنعت قارچ، در نیمکره شمالی است. معمولا تولید با تمام ظرفیت، از ماه سپتامبر (اواسط شهریور) شروع به افزایش می کند و تا ماه های اولیه سال جدید میلادی ادامه می یابد. این ماه ها شامل تعطیلات سال نو در اکثر کشورهای جهان است و تقاضا در فصل تعطیلات به شدت افزایش می‌یابد.

در ماه های سرد سال تعطیلاتی نظیر کریسمس، عید شکر گذاری، سال نو چینی و عید نوروز در کشورهای نیمکره شمالی صورت میگیرد؛ مردم معمولا در تعطیلات شروع به پخت و پز و برگزاری میهمانی میکنند؛ همچنین مردم در تعطیلات بیشتر در رستوران ها غذا میخورند،. این موارد سبب بالا رفتن مصرف مواد غذایی میشود که قارچ نیز در میان آنهاست.

همچنین بعد از ورود به سال جدید عده ای تصمیم میگیرند تا رژیم های غذایی سالم و بعضا وگان را برای سبک زندگی سالمتر، در پیش بگیرند. قارچ ها در رژیم افراد گیاهخوار یا وجترین، نقش اصلی را برای تامین پروتئین مورد نیاز بدن، خواهد داشت.

قارچ در رژیم غذایی گیاهخواری
قارچ در رژیم غذایی گیاهخواری

وضعیت جهانی صنعت قارچ

بیشترین قارچی که در بازارهای جهانی فروخته میشود، قارچ دکمه ای سفید، قارچ قهوه ای (کرمینی) و قارچ پورتبلو می باشد؛ این سه نوع قارچ بیشترین سطح زیر کشت را در جهان دارند و تقریبا در اکثر کشورهای جهان تولید می شوند.

همچنین بر طبق آمارها، روند بازار فروش قارچ در سالهای گذشته، همواره روندی رو به رشد داشته است، که نشان دهنده افزایش تقاضای مصرف کنندگان می باشد. اما در حالی که تقاضا زیاد است و فروش قارچ در جهان در حال افزایش است، صنعت قارچ در چند سال گذشته شاهد انقباض بوده است!

در چند سال اخیر به دلیل مشکلات نیروی کار، همواره شاهد تعطیلی، تعدیل نیرو و کوچک شدن کارخانجات و مزارع پرورش قارچ در جهان می باشیم. در صورتیکه تقاضا و ارزش بازار قارچ افزایش پیدا کرده است.

 

تعطیلی واحد های کوچک پرورش قارچ و تعدیل نیروی کارخانجات بزرگ همچنان رخ می دهد و مدیران صنعت به دنبال راه های مقرون به صرفه تر برای کشت، بسته بندی و حمل و نقل قارچ های تازه هستند.
اولین چالشی که صنعت قارچ در حال حاضر با آن روبرو است، کمبود نیروی کار میباشد. نیروی کار دیگر مانند گذشته زیاد نیست و یافتن و حفظ نیروی کار ماهر به طور فزاینده ای چالش برانگیز است.

علاوه بر این، بالا رفتن هزینه نیروی کار و همچنین سایر هزینه های تولید، مانند قیمت کمپوست قارچ، خاک پیت (خاک پوششی)، انرژی و آب ، باعث بروز مشکلاتی برای تولیدکنندگان قارچ در سراسر جهان شده است.

برای کمبود منابع مواد اولیه و بالا رفتن قیمت آنها، در حال حاضر کاری نمیتوان انجام داد اما برای کمبود نیروی کار میتوان چاره اندیشید.

خط برداشت قارچ بصورت اتوماسیون
خط برداشت قارچ بصورت اتوماسیون

 

اتوماسیون در صنعت قارچ، لازمه بقای صنعت

رفتن به سمت اتوماسیون صنعتی و استفاده از تکنولوژی، لازمه صنعت قارچ برای بقا است. سیستم های خودکار و رباتیک، نیاز به نیروی کار را کمتر کرده و راندمان خروجی بیشتری نسبت به انسان دارند. ما امروزه دیگر نمی توانیم مانند گذشته به کشاورزی ادامه دهیم. تغییر سبک کشاورزی موردی است که قبلا نیز با ورود ماشین آلات در قرن بیستم اتفاق افتاده بود و امروزه نیز نیاز به آن حس میشود.

تغییر سبک و شیوه کشاورزی کار آسانی نخواهد بود، اما در نهایت برای ادامه کار، ضروری می باشد. همانگونه که امروزه دیگر نمی توان از حیوانات برای شخم زدن زمین استفاده کرد و تراکتور جای آن را گرفته، در چند سال آینده نیز به جایی میرسیم که دیگر نمی توان با تعداد بالای نیروی کار انسانی، کشاورزی را ادامه داد.

صنعت قارچ هم که نوعی از کشاورزی است، از این قاعده مستثنی نیست و برای بقا، نیاز به صنعتی شدن دارد. هنوز بسیاری از کارخانجات حتی در کشورهای پیشرفته ای مثل آمریکا و کانادا، به صورت سنتی و با تعداد کارگر بالا مشغول بکار هستند. چیزی که مسلم است تا چند سال آینده مزارع سنتی کوچک و خانوادگی پرورش قارچ از بین خواهند رفت و فقط کارخانجات بزرگ با تغییر روند خود و استفاده از اتوماسیون می توانند، در این صنعت باقی بمانند.

برداشت رباتیک قارچ
برداشت قارچ بصورت رباتیک

کمبود نیروی کار باعث توسعه سیستم های برداشت رباتیک قارچ شده است و امروزه نیز این تجهیزات در بسیاری از کارخانجات مدرن پرورش قارچ در کشورهایی اروپایی نظیر هلند، استفاده می شوند. این روبات‌ها بستر قارچ را اسکن می‌کنند تا تشخیص دهند که هر قارچ چه زمانی باید چیده شود. سپس بازوهای رباتیک یا دستگاه های مشابه نظیر نقاله ها، قارچ ها را می چینند، ساقه ها را کوتاه می کند و محصول را در ظرفی قرار می دهد.

سیستم های اتوماسیون کشت و پرورش قارچ، در آینده نه چندان دور در کارخانجات و مزارع بیشتری اجرا خواهد شد و مزارع قارچ به خصوص در آمریکای شمالی، پرورش قارچ به سبک اروپایی را مانجام خواهند داد که طی سالها به دلیل عدم وجود نیروی کار ماهر، تکامل یافته و خودکارتر شده است.

گردآوری، ترجمه و تحریر از تیم رسانه هاگ
کپی فقط با ذکر منبع مجاز می باشد.
منبع: freshplaza.com
نویسنده: علیرضا صالحی

 

برای اطلاع از بروزترین اخبار جهان در حوزه قارچ، با مجله هاگ همراه باشید.
5/5 - (2 امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا