اخبار جهان در حوزه قارچ

هشدار قارچ شناسان در مورد کتاب های نوشته شده توسط هوش مصنوعی

کتاب های نوشته شده توسط هوش مصنوعی، ممکن است جان شما را بگیرند!

کتاب های نوشته شده توسط هوش مصنوعی، ممکن است جان شما را بگیرند!!!
اعضای انجمن قارچ شناسی نیویورک (یک سازمان غیرانتفاعی برای علاقه مندان به قارچ شناسی)، اخیرا در حساب X (توییتر سابق) خود با انتشار بیانیه ای، به جویندگان آماتور و تازه کار قارچ در طبیعت هشدار داده اند که هنگام خرید کتاب راهنمای شناسایی قارچ، در سایت هایی مانند آمازون و سایر خرده فروشان، بسیار مراقب باشند.

بر اساس گزارش ها، به نظر می رسد برخی از کتاب های جستجوی غذا و قارچ فروخته شده از طریق آنلاین از وبسایت هایی مانند آمازون توسط هوش مصنوعی نوشته شده باشند! کتاب‌های نوشته شده با هوش مصنوعی می‌توانند خطری جدی برای طبیعت گردان به همراه داشته باشند، زیرا انها بدون اینکه بدانند این کتاب ها توسط ربات و با سرچ خودکار در اینترنت نوشته شده است، به نوشته های آن اعتماد می‌کنند و ممکن است دچار اشتباهات خطرناکی شوند.

سایت آمازون اخیرا به بازاری برای کتاب‌های تولید شده با هوش مصنوعی تبدیل شده است که به عنوان نوشته‌ شده توسط انسان‌ها جا زده می شوند و معمولا قیمت پایین تری دارند که باعث محبوبیت و فروش آنها شده است.
چیدن قارچ یک سرگرمی محبوب برای جستجوی غذا در طبیعت است، اما برای تازه‌کارانی که قارچ‌ها را نمی شناسند و ممکن است آنها را با نوشته های این کتاب ها اشتباه شناسایی مکنند، می‌تواند بسیار خطرناک باشد. زیرا برخی از قارچ های سمی می‌توانند منجر به آسیب های دائمی به اندام های نظیر کبد و شبکه عصبی و یا حتی مرگ شوند!

این شعار قارچ شناسان است: هرگاه در مورد قارچی شک دارید یا آن را نمی شناسید، آن را دور بیندازید.

کتاب شناسایی قارچ ها
کتاب شناسایی قارچ ها

بررسی کتاب های موجود از زاویه ای دیگر

به تازگی نشریه گاردین گزارشی منتشر کرده است و در آن چند نمونه از این کتاب های نوشته شده توسط هوش مصنوعی را مورد بررسی قرار داده است. همه این کتاب ها دارای اسامی نویسنده و القاب تخصصی برای آنها و نام ویراستار و … بودند اما گمان میرفت که توسط هوش مصنوعی نوشته شده باشند. چند نمونه از این کتاب‌ها توسط نرم افزار شرکت Originality.ai (یک شرکت آمریکایی که محتوای هوش مصنوعی را شناسایی می‌کند) بررسی شد و همه نمونه ها امتیاز 100٪ در امتیاز تشخیص هوش مصنوعی داشته اند، به این معنی که سیستم بسیار مطمئن است که کتاب ها توسط یک ربات هوش مصنوعی مانند ChatGPT نوشته شده است.

مثلا یکی از این کتاب ها “قارچ های وحشی خوراکی غرب” نوشته کریس ام. ویلسون با بیوگرافی و تصاویر نویسنده‌ بود؛ ولی با کمی جستجو در اینترنت هیچ اثری از این نویسنده پیدا نشد غیر از یک وبلاگ که هیچ مطلبی در آن نبود و هیچ بازدیدکننده ای نداشته و گویی اصلا ویلسون وجود خارجی ندارد! احتمالا تمامی اطلاعات بیوگرافی و تصویر نویسنده نیز توسط هوش مصنوعی ایجاد شده است.

با کمی بررسی و جستجوی بیشتر چندین کتاب دیگر در مورد قارچ‌های وحشی پیدا کردیم که حاوی متن‌ها و قالب‌بندی‌های مشابه و مملو از اشتباهات گرامری و جملات نامفهوم بودند؛ همچنین نویسنده آنها نیز مانند ویلسون، اشباحی بودند که هیچ اطلاعاتی از آنها یافت نشد.

در برخی از این کتاب ها جملات عجیب و نامفهوم به چشم میخورد و مملو از اشتباهات گرامری هستند، که نشان دهنده نوشته شدن آنها با ابزارهای هوش مصنوعی و مترجم های اینترنتی است.

 

خبرنگاران گاردین بعد از این آزمایش سعی کردند با نویسندگان کتاب ها از طریق ایمیل یا اطلاعات دیگر درون کتاب تماس بگیرند اما موفق نشدند. همچنین درباره نویسندگان این کتاب ها در اینترنت جستجو کردند اما هیچ نتیجه ای پیدا نشد و گویی اصلا چنین افرادی وجود خارجی ندارند. سپس با آمازون تماس گرفتند تا نظر آنها را در رابطه با این کتاب ها بپرسند اما جواب درستی دریافت نکردند و پس از چند ساعت این کتاب ها از سایت آمازون حذف شد.

 

کتاب های نوشته شده توسط هوش مصنوعی
کتاب های نوشته شده توسط هوش مصنوعی

نظر قارچ شناسان درباره هوش مصنوعی

لئون فری، راهنمای جستجوی صحرایی و قارچ‌شناس در موسسه Family Foraging Kitchen مستقر در کورنوال، که سفرهای صحرایی آموزش جستجوی قارچ را سازماندهی می‌کند، در اینباره می گوید که نمونه‌هایی حاوی مطالب و اطلاعات اشتباه و جدی مانند اشاره به «بو و طعم» به عنوان یک ویژگی شناسایی قارچ در این کتاب ها دیده است که علاوه بر اشتباه بودن برای خواننده خطرناک نیز هست!
به گفته وی برخی از قارچ های وحشی مانند کلاهک مرگ، بو و مزه خوبی بعد از طبخ شدن دارند اما بسیار سمی هستند و خوردن تنها یک عدد از آنها می تواندباعث مرگ فرد شود.
فری می گوید در کتاب دیگری به قارچ یال شیر اشاره شده که خوراکی است اما یک گونه حفاظت شده در بریتانیا است و نباید چیده شود!
وی می گوید: من توصیه می کنم کتاب ها را از منابع معتبر و نویسندگان شناخته شده انتخاب کنید. همچنین قبل از خرید درباره نویسنده کتاب در اینترنت تحقیق و جستجو کنید.

 

پروفسور مایرون اسمیت، متخصص قارچ در دانشگاه کارلتون در کانادا، در اینباره می گوید: این کتاب‌ها «کاملاً غیرمسئولانه» هستند. برخی از تفاوت‌های قارچ های خوراکی‌ها و غیرخوراکی‌ها بسیار ظریف است و تفکیک بین آن‌ها واقعاً به تجربه زیاد و دانش نیاز دارد. اشتباهات زیادی در این کتاب ها است که ممکن است برای فردی که بدون اطلاع آنها را مطالعه می کند، بسیار خطرناک باشد و به سلامتی او لطمه بزند.

وی می گوید: لطفا فقط کتاب های نویسندگان و جستجوگران شناخته شده را بخرید، این به معنای واقعی کلمه می تواند “مرگ یا زندگی” باشد.

کتاب در مورد قارچ ها

 

پس از پیگیری های زیاد، آمازون گفته که در حال بررسی کتاب هایی است که توسط گاردین و انجمن قارچ شناسی، معرفی شده  و نسبت به حذف آنها از سایت اقدام شده.
اشلی وانیچک یکی از سخنگویان آمازون گفت: «ما مسائلی از این دست را جدی می‌گیریم و متعهد به ارائه تجربه خرید و مطالعه ایمن هستیم. ما بصورت جدی در حال بررسی این موضوع هستیم.

وی ادامه داد: همه ناشران باید دستورالعمل‌های محتوای ما را بدون توجه به نحوه ایجاد آن محتوا، رعایت کنند و این شرکت کتاب‌هایی را که این دستورالعمل را نقض کنند، حذف می‌کند. گمراه نکردن مشتریان نیز جز این دستورالعمل ها است.

 

اما مشخص نیست که آمازون چگونه می خواهد درستی محتوای تمامی کتاب ها را بررسی کند؟!؟

استفاده از هوش مصنوعی برای نوشتن کتاب های داستان یا شعر کودکانه شاید هیچ مشکلی را پیش نیاورد اما هنگامی که پای مطالب علمی که با سلامت و حتی جان انسان ها در ارتباط است، میرسد نباید همچین ریسکی صورت پذیرد.

 

گردآوری، تحریر و ترجمه توسط تیم رسانه هاگ
کپی فقط با ذکر منبع مجاز می باشد.
منابع: theguardian.com و themessenger.com و thehustle.co

 

بروزترین اخبار جهان در حوزه قارچ ها را در مجله خبری-آموزشی هاگ مطالعه نمایید.
4/5 - (1 امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا