اخبار جهان در حوزه قارچ

پرورش قارچ در دل کویر

کشت قارچ در صحرای ابوظبی

قارچ ها معمولاً از کف جنگل های تاریک و مرطوب جوانه می زنند یا روی شاخه های درختان خشک شده و مرده شکوفا می شوند. اما حالا به کمک فناوری قارچ ها در دل کویر بی آب و ماسه زار های خشک و در زیر تابش مستقیم خورشید، هم رشد می کنند.

اکنون استارتاپ Below Farm در منطقه ایبان ابوظبی (پایتخت کشور امارات عربی) راهی برای رشد و پرورش قارچ در وسط بیابان پیدا کرده است. این شرکت نوپا به کشت و پرورش قارچ های اگزوتیک (قارچ هایی غیر از قارچ دکمه ای) مانند قارچ صدفی، شیتاکه، قارچ یال شیر و شاه صدف، می پردازد.

برونته ویر مدیر عامل این استارت آپ می‌گوید: این مزرعه سرپوشیده، که در فاصله 45 دقیقه از مرکز شهر ابوظبی قرار دارد، اولین مزرعه در منطقه است که قارچ‌ های گران‌ قیمت (اگزوتیک) را پرورش داده و به فروش می‌رساند.
او می‌گوید که محصولات شرکت Below Farm بهتر از قارچ‌های وارداتی است، زیرا قارچ‌ها به سرعت تازگی خود را از دست می‌دهند و فاسد می شوند. وی میگوید که شرکت آنها ماهانه حدود یک تن قارچ تولید می‌کند و به دنبال توسعه کسب و کار خود برای پاسخگویی به تقاضای فزاینده است.

سالن پرورش قارچ شرکت Below Farm واقع در دل کویر ابوظبی
سالن پرورش قارچ شرکت Below Farm

 

برونته ویر  شرکت Below Farm را در سال 2021 با مشارکت یک زوج لهستانی به نام های لیلیانا اسلوینسکا (متخصص توسعه کسب و کار) و وویچ اسلوینسکی (مهندس برق) تأسیس کرد.
این سه نفر که خود را «عوامل انقلاب قارچ‌ها» توصیف می‌کنند، محصولات خود را به رستوران‌ها، فروشگاه‌ها و بصورت مستقیم (آنلاین) به مصرف‌کنندگان می‌فروشند. لیست محصولات این شرکت شامل انواع قارچ بسته بندی شده در جعبه‌، کیت‌های مخصوص رشد قارچ و محصولات فراوری شده از قارچ نظیر پودر قارچ، سوپ‌ و سس‌ها مختلف است.

قارچ های پرورشی شرکت Below Farm
قارچ های پرورشی شرکت Below Farm

 

پرورش قارچ در گرمای شدید کویر

ویر می‌گوید که دستگاه ها و فن‌آوری موجود برای پرورش قارچ در محیط‌های داخلی، که عمدتاً در اروپا و ایالات متحده توسعه یافته است، برای دمای سوزان روز ابوظبی که می‌تواند در تابستان به بالای 40 درجه سانتیگراد (104 درجه فارنهایت) برسد، طراحی نشده است. این مهمترین چالش پیش روی ما برای شروع این فعالیت بود.

وی می‌گوید وویچ اسلوینسکی مسئولیت پیدا کردن یک راه‌ حل و ایجاد شرایط مساعد را بر عهده گرفت. مزرعه ما شامل 4 محفظه تحت فشار است که با یک لایه عایق عمیق پوشیده شده است تا به خنک نگه داشتن فضای داخلی کمک کند.
ویر می‌گوید: ما می‌توانیم میزان نور، دما، رطوبت و جو را برای ایجاد شرایط بهینه، برای رشد هر نوع قارچی را ایجاد و کنترل کنیم.
او می گوید که حفظ فشار هوای بالا در داخل اتاقک ها به محافظت از محصولات در برابر بادهای شدید ابوظبی و گرد و غبار بیایان کمک می کند، زیرا وقتی درها باز می شوند، هوا به جای اینکه وارد شود، به بیرون می وزد.

سالن های پرورش قارچ شرکت Below Farm
سالن های پرورش قارچ شرکت Below Farm

 

اهداف شرکت Below Farm با اهداف دولت امارات عربی هماهنگ است. این کشور 85 درصد مواد غذایی مصرفی خود را وارد می کند، اما جاه طلبی دارد و می خواهد که امنیت غذایی خود را با افزایش تولید داخلی تقویت کند.

ویر می گوید زیست پایدار بودن و حفاظت از محیط زیست نیز یکی از اهداف کلیدی ما است. ما قارچ های خود را بر روی مواد بازیافتی از کشاورزی محلی رشد میدهیم؛ به اینصورت که ما عمدتاً برای ساخت بستر رویش قارچ از برگ‌های درختان خرما که ضایعات کشاورزی خرما (که 35 درصد کشاورزی در کشور امارات متحده عربی را تشکیل می دهد) است استفاده می‌کنیم.
قارچ‌ها روی بلوک‌های مخصوصی که عمدتاً از برگ های و پوسته ن درختان نخل بازیافت‌شده ساخته می‌شوند، رشد می‌کنند.

ویر می گوید: خرما 61 درصد از تولیدات گیاهی در ابوظبی را تشکیل می‌دهد و نخل‌های مرده معمولا سوزانده می‌شوند یا رها می‌شوند. ما تاکنون حدود 350 تن برگ خرما را که قرار بود سوزانده شود، را استفاده کرده ایم و از مواد آلی آن را به طبیعت بازگردانده ایم و از الودگی زیست محیطی حاصل از سوزاندن جلوگیری کرده ایم. این دستاوردی است که ما واقعاً به آن افتخار می کنیم.

دستگاه های تهویه سالن های پرورش قارچ شرکت Below Farm برای پرورش قارچ در دل کویر امارات
دستگاه های تهویه و فشار هوای سالن های پرورش قارچ شرکت Below Farm

 

برونته ویر در ادامه می گوید ما همچنین از حداقل آب استفاده می کنیم. آب چیزی است که در اینجا بسیار کم و باارزش است؛ سیستم آبیاری پیشرفته ما در کنار عایق بندی فوق العاده سالن های پرورش، باعث می شود تا ما با استفاده از مقدار آب کم بتوانیم انواع قارچ ها را پرورش دهیم

به گفته کارشناسان تحقیقات تجاری، بازار جهانی قارچ ها در سال گذشته بیش از 9 درصد رشد کرد و به 62.4 میلیارد دلار رسیده است و تا حدودی به دلیل محبوبیت فزاینده رژیم‌های گیاهی و وگان، به رشد خود ادامه می‌دهد. شرکت Below Farm نیز امیدوار است تا همراه با این روند رشد کند.

پرور ش قارچ بر روی چوب ها و برگ های نخلخرما که ضایعات کشاورزی در امارات هستند
پرور ش قارچ بر روی چوب ها و برگ های نخلخرما که ضایعات کشاورزی در امارات هستند

 

ویر می‌گوید: تا کنون این کسب‌وکار توسط بنیان‌گذاران آن، با مقدار کمی سرمایه‌گذاری راه‌اندازی شده است. در حال حاضر، با مزرعه فعلی ما جایگاه خود و ادعای خود مبنی بر پرورش قارچ در دل کویر را تا حدودی اثبات کرده ایم. بنیانگذاران این شرکت خود را برای یک دور جمع آوری کمک های مالی در اواخر امسال، با هدف راه اندازی مزرعه دوم و در مقیاس بزرگتر و توسعه تولید آماده می کنند.
وی می گوید ما همچنین دوست داریم تا سبزتر شویم (بیشتر به حفاظت از محیط زیست کمک کنیم). او می‌گوید اسلوینسکی در حال بررسی چگونگی استفاده از بلوک‌های رشد مصرف‌ شده به عنوان سوخت زیستی برای تولید برق، جهت تامین انرژی تهویه مطبوع مزرعه است.

او می‌گوید هدف ما در نهایت این است که می‌خواهیم خاورمیانه را به مرکز مهم برای کشت قارچ تبدیل کنیم!

چند نمونه از محصولات شرکت Below Farm
چند نمونه از محصولات شرکت Below Farm شامل قارچ های شیتاکه و مایتاکه و سوپ قارچ

 

گردآوری و ترجمه از تیم تحریریه هاگ
کپی فقط با ذکر منبع مجاز می باشد.
منبع: cnn.com

 

جدیدترین تحولات و اخبار جهان در حوزه قارچ ها را در مجله خبری-آموزشی هاگ دنبال کنید.
4.7/5 - (4 امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا