اخبار جهان در حوزه قارچ

جایگاه اسپانیا در تولید قارچ

رتبه اسپانیا در تولید و پرورش قارچ های خوراکی

تولید قارچ اسپانیا، علیرقم رشد زیاد هنوز تا تبدیل شدن به یک قطب پرورش قارچ در اروپا فاصله زیادی دارد.

فروش سالانه قارچ خوراکی در اروپا، 1.5 میلیارد یورو می باشد. لهستان و هلند بزرگترین تولیدکنندگان اروپایی هستند که 50 درصد از کل تولید قارچ اروپا را تشکیل می دهند. پس از آنها کشور اسپانیا با تولید 130700 تن قارچ در سال قرار دارد.

طبق داده های سازمان های غذا و کشاورزی اروپایی، پرورش و مصرف انواع قارچ در اسپانیا، در سال های اخیر رو به افزایش بوده است؛ بطور دقیق ارزش بازار قارچ اسپانیا در سال اخیر به 272 میلیون یورو رسید که 2.2% رشد را نسبت به سال قبل نشان میدهد.

قارچ دکمه ای سفید که در اروپا به عنوان “قارچ پاریس” نیز شناخته می شود، بیشترین مصرف را در اسپانیا دارد. قارچ دکمه ای سفید حدود 90 درصد از تولید قارچ در اسپانیا را تشکیل می دهد.

بعد از قارچ دکمه ای، بیشترین مصرف قارچ مربوط به قارچ های صدفی، قارچ شیتاکه و قارچ صنوبر (عسلی) می باشد. این قارچ ها در انواع غذا ها استفاده میشوند، همگی منبع سالمی از مواد مغذی با قیمت مقرون به صرفه هستند. در واقع، در سال های اخیر، قیمت قارچ های پرورشی و وحشی در اروپا حدود 3 یورو در هر کیلوگرم باقی مانده است.

 فواید قارچ های خوراکی

قارچ ها منبع پروتئین، فیبر و ویتامین‌هایی نظیر گروه B شامل B1، B2، B3 و B12 می باشند. همچنین شایان ذکر است که آنها حاوی مواد معدنی مانند پتاسیم و سلنیوم هستند. این مواد مغذی آنها را به گزینه ای ایده آل برای کسانی تبدیل می کند که به دنبال یک رژیم غذایی متعادل هستند، زیرا به حفظ سلامت قلب و عروق، ماهیچه ها و استخوان ها کمک می کنند.

خواص قارچ خوراکی

 قارچ جایگزین مناسب گوشت

همچنین قارچ های خوراکی گزینه خوبی برای کسانی هستند که می خواهند مصرف گوشت خود را کاهش دهند یا از رژیم های گیاهخواری یا وگان (وجترین ها) پیروی میکنند. علاوه بر این قارچ‌ها به کنترل وزن نیز کمک می‌کنند، زیرا کالری و چربی کمی دارند و به دلیل محتوای بالای آب، اثر سیرکننده‌ای دارند.

اگرچه از منظر بیولوژی و گیاه شناسی قارچ ها، جز سبزیجات در نظر گرفته نمی شوند و طبقه بندی خاص خود را دارند، اما متخصصان تغذیه آنها را به عنوان سبزیجات طبقه بندی می کنند و آنها را در میان میوه ها و سبزیجاتی قرار می دهند که مصرف کنندگان برای حفظ یک رژیم غذایی متعادل باید روزانه مصرف کنند.

کمپین تبلیغاتی قارچ در اروپا
کمپین تبلیغاتی قارچ در اروپا

 

فرهنگ سازی مصرف قارچ در اسپانیا

به جهت فرهنگسازی و ترویج مصرف‌کنندگان در سراسر اروپا، به‌ویژه نسل‌های جدید، GEPC Promo (گروه ترویجی پرورش دهندگان قارچ اروپایی) کمپین تبلیغاتی مصرف قارچ خود را با حمایت مالی اتحادیه اروپا با عنوان “قارچ‌های اروپایی: گنجینه‌ای برای کشف” را در 9 بازار اروپایی راه اندازی کرده است.
این کمپین تبلیغاتی که هدف آن فرهنگسازی مصرف قارچ می باشد در کشورهای بلژیک، فرانسه، آلمان، مجارستان، ایرلند، ایتالیا، هلند، لهستان و اسپانیا، برگزار میشود. نظرسنجی های جدید نشان میدهد که 45 درصد از نسل جدید (افراد زیر 30 سال) می گویند که قارچ ها بخش مهمی از سبد خرید آنها را اشغال می کنند. طبق پیش بینی ها مصرف قارچ برای سال 2024 با افزایش 24 درصدی همراه خواهد بود.

 

گردآوری، ترجمه و تحریر از تیم رسانه هاگ
کپی فقط با ذکر منبع مجاز می باشد.
منبع: freshplaza.com و financialfood.es

 

جدیدترین اخبار جهان در حوزه قارچ ها را در مجله خبری-آموزشی هاگ دنبال کنید.
امتیاز دهید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا