اخبار جهان در حوزه قارچ

پنجاه و یکمین دوره نمایشگاه انجمن قارچ شناسی

نمایشگاه سالانه قارچ سانفرانسیسکو

پنجاه و یکمین دوره نمایشگاه قارچ انجمن قارچ شناسی سانفرانسیسکو، قرار است تا روز شنبه 16 دسامبر 2023، در محل دبیرستان الکامینو واقع در سانفرانسیسکوی جنوبی برگزار گردد. این نمایشگاه 7 ساعته شامل فعالیت های عملی مرتبط با قارچ برای تمام سنین، کارگاه های آموزشی و سخنرانی با حضور متخصصان شناخته شده، نمایش بیش از 300 گونه قارچ محلی جمع آوری شده می باشد.

این نمایشگاه برای اولین بار توسط دیوید آرورا (قارچ‌شناس، طبیعت‌شناس و نویسنده) در سال 1973 آغاز شد و تا به امروز که پنجاه و یکمین سالگرد تاسیس آن است، همه ساله توسط انجمن قارچ شناسی سانفرانسیسکو، برگزار گردیده است. همه افراد علاقه مند به قارچ ها، از تازه کارها تا قارچ شناسان مجرب، می توانند محتوایی ارزشمند را در این نمایشگاه پیدا کنند.

در لیست برنامه های اعلام شده این نمایشگاه، فعالیت هایی از جمله آموزش چیدن قارچ در طبیعت (به همراه آموزش تشخیص قارچ سمی از خوراکی)، نمایش های آموزشی مربوط به استفاده از قارچ ها در پزشکی و صنایع دیگر(رنگ و نساجی – تهیه مواد پلیمری و …)، شناسایی و طبقه بندی قارچ های جمع آوری شده توسط شرکت کنندگان، امکان خرید انواع قارچ و محصولات مرتبط در غرفه ها، طبخ و فروش غذاهای مختلف با انواع قارچ، آموزش آشپزی با قارچ و … ذکر شده است.

همچنین امسال بخشی درباره آموزش و اطلاع رسانی درباره قارچ های روانگردان، نیز به این نمایشگاه اضافه شده است. مؤسسه ملی بهداشت آمریکا با همکاری بیمارستان جان هاپکینز، قصد دارند تا با برگزاری کارگاه های آموزشی به معرفی انواع مجیک ماشروم، اثرات مصرف و خطرات احتمالی آن بپردازند.
همچنین به شرح مطالعات انجام شده و نتایج استفاده از قارچ های جادویی برای درمان افراد مبتلا به افسردگی، اختلال وسواس فکری-اجباری، استرس بعد از وقوع حادثه و سایر شرایط روانی، بپردازند.

نمایشگاه سالانه انجمن قارچ شناسی سانفرانسیسکو
نمایشگاه انجمن قارچ شناسی سانفرانسیسکو

نکته قابل توجه در نمایشگاه امسال سخنرانی دیوید آرورا (david arora) 71 ساله، بنیانگذار این نمایشگاه می باشد. وی یکی از مشهورترین قارچ شناسان آمریکا می باشد که تاکنون چندین گونه قارچ کشف و ثبت نموده است؛ وی همچنین مولف چندین کتاب معتبر درباره قارچ میباشد. او مهمترین هدف از برگزاری این نمایشگاه را آموزش میداند.

دیگر سخنرانان این نمایشگاه عبارتند از:
آلن راکفلر، کریستین شوارتز، روبرتو فلورس آرزو، السا ولینگا، کت آدامز، دکتر کاترین مایر

 

کارگاه های آموزشی نیز توسط اساتیدی چون: کریستین شوارتز، جی آر بلر، جک لاوز، النا هسو و وایلدر هربرتسون، برگزار خواهد گردید که برای شرکت در آنها نیاز به تهیه بلیط میباشد.

مکان و زمان برگزاری: دبیرستان الکامینو – 10:30 صبح الی 17:30 عصر

پنجاه و یکمین نمایشگاه قارچ سانفرانسیسکو

 

مصاحبه دیود آرورا (موسس نمایشگاه انجمن قارچ شناسی)

دیوید آرورا که قارچ‌شناس، طبیعت‌شناس و نویسنده است، اخیرا در مصاحبه ای درباره برگزاری این نمایشگاه گفته است: امروزه خیلی از مردم و مخصوصا جوانان مطالعات خود را در اینترنت انجام میدهند و از این طرق آموزش میبینند؛ اما نکته قابل تامل این است که همه اطلاعات موجود در اینترنت، صرفا درست نیست! فضای اینترنت و مخصوصا شبکه های اجتماعی پر است از اخبار جعلی، مطالعات نادرست، استدلال های اشتباه، مطالب بدون منبع و پشتوانه علمی؛ در مورد قارچ ها نیز مطالب اغراق‌ شده و هیجان‌انگیز بیشترین کلیک‌ها را دریافت می‌کنند و مطالب نادرست اغلب بصورت ویروسی در می‌آیند که بطور تصاعدی تکثیر میشود.

من مردم را تشویق می کنم که مطالب نادرست و تبلیغاتی را نخوانند. برخی از مطالب در مورد درمان برخی بیماری ها  با قارچ ها تا حد زیادی مبهم است. بله، نتایج امیدوارکننده‌ای برای درمان وجود دارد، اما مطالعات هنوز کامل نشده و نتایج قطعی نیست.

تبلیغات اشتباه باعث شده تا مثلا مردم فکر کنند اگر به جنگل بروند و قارچ دم بوقلمون بچینند و به خانه بیاورند و با آن چای درست کنند، بسیاری از بیماریهاشان درمان میشود. صرف یک فنجان چای منجر به بهبود سلامت نمی شود، اگرچه هیچ ضرری ندارد.

حتی بعضا اطلاعات اینترنتی در مورد قارچ ها وجود دارد که فرد را بیمار می کند. ثابت شده است که همان قارچ‌های دارویی، بسته به عوامل متعددی بر افراد تأثیر متفاوتی می‌گذارند. همچنین باید اختلالات دارویی را درنظر گرفت و نباید خودسر به خود درمانی پرداخت. به گفته آرورا و سایر متخصصان، آنچه مضر است، زمانی است که مردم اهمیت دوز مصرفی را درک نمی کنند.

دیود آرورا، قارچ شناس، طبیعت شناس و نویسنده، بنیانگذار نمایشگاه قارچ شناسی سانفرانسیسکو
دیود آرورا، قارچ شناس، طبیعت شناس و نویسنده که کتب و مقالات زیادی درباره قارچ ها نوشته و تاکنون چندین گونه قارچ را کشف و ثبت نموده است. وی بنیانگذار نمایشگاه انجمن قارچ شناسی سانفرانسیسکو میباشد.

 

علاوه بر این در مورد شناسایی قارچ ها مطالب غیر علمی وجود دارد که اصلا درست نیست و چه بسا خطرآفرین خواهد بود. حتی افرادی که بطور خاص در مورد چیدن قارچ آموزش دیده اند، سنت ها یا تکنیک های تهیه قارچ موجود در اینترنت را برای  شناسایی و مصرف قارچ، ایمن نمی دانند!

بیشتر حوادث ناشی از مسمومیت را شناسایی نادرست نوع قارچ چیده شده رقم میزند. سالانه بطور متوسط حدود 6000 مورد مصرف سمی در ایالات متحده، گزارش میشود که بیش از نیمی از آن مربوط به جوانان کنجکاوی است که قارچ اشتباهی چیده و مصرف کرده اند، که در برخی موارد سبب ناراحتی های گوارشی و بعضی اوقات نیز فراتر از آن، یعنی توهمات گیج کنده و آسیب های عصبی، تشنج و آسیب شدید به کبد و کلیه ها و حتی مرگ، خواهد شد. (نیمه باقیمانده هم مربوط به کودکان 6 ساله و کمتر است!)

درست است که فن آوری های جدید منجر به پیشرفت هایی شده است که برای اکتشاف و آموزش در مورد قارچ ها مفید است، اما خطرات آن را نیز باید در نظر گرفت. قطعاً فناوری چاپ رنگی را ارزان‌تر کرده است و این بدان معناست که بروشورها و کتاب های راهنمایی منتشر شده که به راحتی در دسترس هستند و در دهه های گذشته این امکان‌ نبود. همچنین سایت‌ها و نرم افزار های موبایلی وجود دارند که می‌توانند قارچ ها را شناسایی کرده، که اغلب اوقات به درستی کار میکنند اما احتیاط این است که به نتایج آنها برای ریسک در مورد سلامتیان، اکتفا نکنید. بهترین نرم افزارها در حال حاضر دقت حداکثر 70% دارند، پس اگر قرار است قارچی را بخورید باید 100% از آن مطمئن باشید.

نمایشگاه سالانه قارچ سانفرانسیسکو

 

مصاحبه با دکتر کاترین مایر

دکتر کاترین مایر، یکی دیگر از سخنرانان برجسته این نمایشگاه می باشد؛ وی مدیریت بخش سم شناسی و کنترل سموم دانشگاه کالیفورنیا را برعهده دارد. وی در این نمایشگاه، برگزار کننده کارگاه آموزشی درباره “شناخت سندرم ها، مکانیسم ها و درمان های مسمومیت با قارچ” میباشد.
وی درباره نحوه شناسایی قارچ های سمی با نرم افزار های شناسایی قارچ، می‌گوید: تا زمانی که این سایت ها و برنامه های آنلاین به بلوغ کامل نرسیده و دقتشان بیشتر نشود، کماکان آموزش و راهنمایی توسط یک جوینده قارچ باتجربه یا قارچ شناس حرفه ای، بهترین گزینه میباشد.

این مورد اهمیت زیادی دارد زیرا قارچ های سمی که باعث مرگ میشوند، در ابتدا (24 ساعت یا بیشتر) هیچ علائمی از مسمویت بروز نمیدهند! آنها در بدن شروع به تخریب کبد میکنند و  زمانیکه فرد مسموم، دچار حال بد شده و به کلینیک یا بیمارستان مراجعه میکند، دیگر کار از کار گذشته و احتمال کمی وجود دارد که بتوان کبد وی را نجات داد.
مردم باید برای شناسایی قارچ آموزش ببینند و هیچگاه قارچی ک نمیشناسند یا از آن مطمئن نیستند را مصرف نکنند.

کارگاه های آموزشی برای شناسایی قارچ ها در نمایشگاه
برگزاری کارگاه های آموزشی برای شناسایی قارچ ها در نمایشگاه

 

دکتر مایر در پاسخ به سوالی درباره استفاده دارویی از قارچ های روانگردان، می گوید که مردم در 2 سمت مختلف قرار می گیرند. برخی از افراد به کل آن را نهی میکنند و برخی از استفاده آنها در محیط کنترل شده، حمایت میکنند.

در مورد استفاده پزشکی از قارچ های جادویی، اطلاعات نوید بخشی بدست آمده است، اما هنوز هیچ قطعیتی وجود ندارد و هنوز به چشم یک درمان موثر نمی توان روی آن حساب کرد. در این مورد باید تحقیقات بیشتری صورت گیرد.

نمایشگاه انجمن قارچ شناسی سانفرانسیسکو
نمایشگاه انجمن قارچ شناسی سانفرانسیسکو

 

گردآوری، ترجمه و تحریر توسط تیم رسانه هاگ
کپی فقط با ذکر منبع مجاز میباشد
منبع: 48hills.org

 

تازه ترین اخبار جهان در حوزه قارچ را در مجله خبری-آموزشی هاگ مطالعه کنید.
4/5 - (1 امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا