اخبار جهان در حوزه قارچ

پیشگیری از آتش سوزی جنگل ها با قارچ !!!

5 میلیارد دلار بودجه حفاظت از جنگل ها !

پیشگیری از آتش سوزی جنگل ها با قارچ شاید بسیار عجیب و دور از ذهن به نظر برسد، اما ظاهرا ممکن است.

پیشگیری از آتش سوزی جنگل های برای حفظ محیط زیست بسیار با اهمیت است. راهکارهای گوناگونی برای اینکار وجود دارد و در حال اجرا هستند. اما اکنون یک راه حل جدید تحت بررسی است که در آن قارچ ها نقش منجی جنگل ها را بازی خواهند کرد.

قارچ ها نه گیاه هستند و نه حیوان؛ آنها در واقع یک گونه مستقل از جانداران هستند و بودنشان برای ادامه حیات در کره زمین ضروری می باشد. شاید خیلی از ما فکر کنیم که کاربرد قارچ ها فقط محدود به غذاها یا نهایتا استفاده دارویی باشد، اما سخت در اشتباهیم زیرا کاربرد قارچ ها بسیار فراتر از اینهاست!

مهمترین کاری که قارچها برای کره زمین وادامه حیات انجام میدهند، تجزیه مواد آلی و بازگرداندن عناصر آنها به چرخه حیات است. اما می توان از این تجزیه گری قارچ استفاده های دیگری نیز کرد!

زک هدستروم یکی از بنیانگذاران سازمان غرانتفاعی Boulder Watershed Collective، در کف جنگل زانو زده است و در حال کندن سطح زمین است، که مملو از سوزن‌ها و مخروط‌های کاج است که توسط سنجاب‌ها جدا شده‌اند؛ وی به دنبال این است که ببیند آیا الیاف شبح‌وار میسلیوم (هیف ها) در دامنه خاک جنگل نفوذ کرده اند یا خیر.

او قبلا این منطقه از جنگ را با هاگ برخی از گونه های قارچ تلقیح کرده تا میسلیوم (ریشه قارچ) آنها در خاک پنجه دوانی کند و خاک جنگل را در بر بگیرد. این نقشه‌ای که او و تیمش برای کاهش آتش‌سوزی جنگلی طراحی کرده اند.

آتش سوزی در جنگل ها در اکثر موارد از تکه های شاخ و برگ خشک کف جنگل ها آغاز میشود و همچنین از طریق همین لایه اشتعال پذیر در جنگل گسترش پیدا می کنند. پس پاکسازی این لایه از چوب و برگ خشک می تواند در پیشگیری از آتش سوزی جنگل ها بسیار موثر باشد.

زک هدستروم در حال بررسی پنجه دوانی میسلیوم قارچ در لایه سطحی خاک جنگل
زک هدستروم در حال بررسی پنجه دوانی میسلیوم قارچ در لایه سطحی خاک جنگل

رشته های میسلیوم می توانند تراشه های چوب، برگ و شاخه های شکسته که در کف جنگل و قسمت های سطحی خاک هستند را در برگیرد و به سرعت آنها را تجزیه کند و به لایه های مرطوب و بارور تبدیک کند که علاوه بر اینکه جلوی آتش سوزی را خواهند گرفت، به مانند کود باعث رشد بهتر گیاهان و بازسازی جنگل خواهند شد.

مجموعه ای از سازمان های دولتی و غیرانتفاعی در شهرستان بولدر کانتی (ایالت کلرادو) در این طرح آزمایشی برای جلوگیری و کاهش خطر آتش سوزی در جنگل های این منطقه مشارکت دارند. آنها از طریق تیم های جنگل بانی و گروه های سازماندهی شده، سعی دارند با پخش کردن ترکیبی از میسلیوم های انتخاب شده نوعی قارچ در کف جنگل ها، یک اکوسیستم سالم تر تشکیل دهند و خطر آتش سوزی را در 50 میلیون هکتار از جنگل های غرب آمریکا را در 10 سال آینده کاهش دهد.

در حالت طبیعی تجزیه چوب های خشک و مرده جنگل حتی ممکن است تا چندین دهه طول بکشد اما با استفاده از قارچ ها این چوبها طی کمتر از 20 ماه تجزیه خواهند شد؛ علاوه بر کاهش احتمال آتش سوزی و پیشگیری از آن، مواد مغذی این چوبها در اثر تجزیه، دوباره به خاک برگردانده می شود و باعث غنی سازی خاک جنگل خواهد شد.

قارچ ها برگ های و چوب های خشک کف جنگل ها را تجزیه می کنند
قارچ ها برگ های و چوب های خشک کف جنگل ها را تجزیه می کنند

 

تشکیل ائتلاف برای حفظ جنگل ها

برای اجرای این طرح، صندوق نوآوری آب و هوایی بولدر کانتی (که توسط مالیات دهندگان تامین می شود)، سازمان غیرانتفاعی بولدر ماشروم، مجموعه حوضه آبخیز Grama Grass & Livestock به همراه سازمان جنگل بانی مناطق اجرای طرح، با همدیگر ائتلافی تشکیل داده اند، زیرا عملا اجرای آن به تنهایی توسط هیچ سازمانی امکان پذیر نیست. همچنین آنها یک کمک مالی 100000 دلاری برای گسترش تحقیقات در مورد قارچ درمانی کف جنگل ها، دریافت نموده اند.

کارشناسان جنگل داری معتقدند طرح خنثی سازی سوخت آتش سوزی ها (تجزیه چوب های خشک جنگل ها) موثر خواهد بود اما به هزینه بیشتری احتیاج دارد که باید از کمک های مالی عمومی تامین شود.

در این طرح آنزیم‌های میسلیوم قارچ را به تراشه‌های چوب تزریق می‌کنند؛ رشته‌های ریشه‌ مانند میسلیوم قارچ در زیر زمین پخش می‌شوند و شروع به جویدن (تجزیه) برگ و چوبهای خشک می کنند و به نوعی خاک جنگل را تصفیه می کنند. تجزیه این خورده چوبها در آب و هوای نسبتا خشک غرب آمریکال ممکن است سالها طول بکشد اما با این روش در عرض 16 الی 20 ماه تجزیه خواهند شد و همچنین خاک جنگل را هم غنی تر خواهند کرد.

به تدریج مکان های آزمایش این قارچ ها باید بسیار بزرگتر شوند؛ سازمان جنگلداری ایالات متحده یک برنامه 10 ساله برای کاهش خطر آتش سوزی و بهبود سلامت زیستگاه های طبیعی در 50 میلیون هکتار از زمین های آسیب پذیر غرب آمریکا، دارد که بودجه نزدیک به 5 میلیارد دلار برای آن در نظر گرفته شده است!

اسپری کردن محلول حاوی میسلیوم قارچ بر روی خاک مناطق جنگلی
اسپری کردن محلول حاوی میسلیوم قارچ بر روی خاک مناطق جنگلی

آنها ابتدا میسلیوم را در ظروف پتری آزمایشگاهی کشت می کنند؛ سپس میسلیوم ها را با مخلوطی شامل “90٪ آب نبات و 10٪ تراشه های چوب” تغذیه می کنند و آن را داخل منابع دستگاه های پخش کننده قرار می دهند و آن را در منطق مختلف جنگل اسپری می کنند.

همچنین تا حد امکان تکه های بزرگ چوب را خرد کرده و به صورت خاک اره در کف جنگل ها پخش می کنند تا به نوعی کف جنگل را به کمپوستی برای رویش قارچ ها تبدیل کنند.

محلول اسپری شده، در دریای چوب های انباشته شده کف جنگل نفوذ کرده و در آنها ریسه دوانی می کند و در نهایت لایه ای قارچی به عمق ۴ یا ۵ فوت، در سطع خاک جنگل ایجاد می کند. به تدریج این لایه در سرتاسر خاک منطقه گسترش می یابد و چوب ها و مالچ برگ درختان را تجزیه می کند.

آنها امیدوارند تا با این روش از آتش سوزی های مهیبی مانند واقعه سال 2002 در منطقه sout plate جلوگیری نمایند.

قارچ های روییده بر روی چوب های مرده که باعث تجزیه آنها می شوند
قارچ های روییده بر روی چوب های مرده که باعث تجزیه آنها می شوند

 

گردآوری، ترجمه و تحریر از تیم رسانه هاگ
کپی فقط با ذکر منبع مجاز می باشد.
منابع: coloradosun.com و summitdaily.com

 

بروزترین اخبار جهان در حوزه قارچ را در مجله-خبری آموزشی هاگ دنبال کنید.
5/5 - (2 امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا