اخبار جهان در حوزه قارچ

آیا عیسی مسیح یک قارچ توهم زا بود؟

عیسی یک انسان زنده نبود، بلکه یک قارچ بود!

آیا عیسی مسیح یک قارچ توهم زا بود؟ در اواخر دهه 1960، یک محقق مشهور بریتانیایی تمام اعتبار حرفه ای خود را با حمایت از یک ادعای بسیار پوچ خنثی کرد؛ به گفته جان مارکو آلگرو، فیلولوژیست و باستان شناس بانفوذ، عیسی یک انسان زنده نبود، بلکه یک قارچ بود!

برای برخی، کتاب مقدس بیانگر حقیقت درمورد همه چیز به زبان ساده است، در حالی که برخی دیگر آن را مجموعه ای از تمثیل ها می دانند که ممکن است شبیه واقعیت تاریخی نباشد، اما حاوی پیام های الهی است که نیاز به رمزگشایی دارند. در این مجموعه روایات کهن، اثبات تاریخی وجود حضرت عیسی بیشتر مورد بحث است. آیا واقعاً مردی به این نام وجود داشت؟ با توجه به تناقضات موجود در اناجیل ، آیا او واقعاً در بیت لحم به دنیا آمد؟ اگر چنین است، چرا ویژگی های روایت او منعکس کننده بسیاری از ویژگی های مشترک در سنت های مذهبی قدیمی است؟

ما بحثی در اینباره نداریم، اما مطمئناً می‌توان گفت که جان آلگرو از جمله کسانی بود که به دنبال استعاره در متون انجیل بود و به قول خودش چیزهایی نیز پیدا کرده بود.

جان مارکو آلگرو
جان مارکو آلگرو، فیلولوژیست و باستان شناس مشهور بریتانیایی

اکتشافات باستانی

در سال 1947، چوپانان بادیه نشین به طور تصادفی با مجموعه ای از کوزه های حاوی اسناد و کتب باستانی که در قسمتی خشن و دورافتاده از صحرای یهود (واقع در پاکستان) پنهان شده بودند، برخورد کردند. این متون که اکنون به عنوان طومارهای دریای مرده شناخته می شوند، قرار بود تأثیر زیادی بر درک ما از تاریخ یهودیت و مسیحیت بگذارند، زیرا حاوی قدیمی ترین نسخه های باقی مانده از کتاب ها بودند که بعداً در قانون کتاب مقدس گنجانده شدند. اما در زمان کشف آنها، به درستی و بطور کامل ترجمه نشده بودند و بنابراین اهمیت آنها ناشناخته بود. اینجاست که آلگرو وارد داستان می شود.

آلگرو از اولین دانشمندانی بود که اجازه یافت این متون ارزشمند باستانی را رمزگشایی کند. در سال 1955، آلگرو توصیه کرد که طومار پریشام یا طومار مس (بزرگترین طومار در بین طومارهای پیدا شده)، به دانشگاه منچستر در بریتانیا فرستاده شود تا بتوان آن را مورد بررسی قرار دهد و ترجمه کند.

آلگرو و همکارانش سپس به دنبال معانی اسناد بودند. پس از سالها زحمت و کار سخت و اختلاف نظرهای فراوان، سرانجام ترجمه متون منتشر شد. آلگرو سپس در سال 1958 دو کتاب دیگر در مورد این موضوع نوشت، طومارهای دریای مرده و مردمان طومارهای دریای مرده که کتب بسیار تأثیرگذاری در دوران کاری وی هستند و باعث تغییر خیلی چیزها شدند.

وی از طریق کتابهای منتشر شده از وی و پخش‌های رادیویی‌اش در باره طومارهای دریای مرده، در دهه 70 قرن بیستم به محبوبیت و سرشناسی رسید اما با افول جنبش های دهه 60 و 70 (نظیر هیپی ها و …) او و کتابهایش نیز کم کم به فراموشی سپرده شد.

نظریات آلگرو درباره مسیحیت
آیا عیسی مسیح یک قارچ توهم زا بود؟

عیسی مسیح قارچی

در سال 1970، آلگرو کتاب جدیدی به نام قارچ مقدس و صلیب و سپس در سال 1979، طومارهای دریای مرده و اسطوره مسیحی منتشر کرد . این کتاب‌ها ایده عجیب او را بسط دادند که مسیحیت در واقع پوششی برای یک فرقه جنسی مرموز است که توسط افرادی تحت تأثیر قارچ آمانیتا موسکاریا Amanita muscaria ، که بیشتر به عنوان Fly agaric یا قارچ مگس، شناخته می‌شود، ایجاد شده است. (قارچی قرمز رنگ با دانه های سفید بر روی آن که در بین عوام و رسانه های دیداری به عنوان نماد قارچ شناخته می شود و خاصیت توهم زایی دارد)

طبق نظریه عجیب آلگرو، عیسی مسیح استعاره ای از قارچ جادویی و تأثیرات (توهمات) آن بوده است.

 

کتاب های آلگرو
2 نمونه از کتاب های آلگرو درباره متون طومارهای دریای مرده

 

با استفاده از ریشه شناسی متون طومارها، آلگرو استدلال کرد که مسیحیت اولیه توسط یک فرقه اسن (فرقه از یهودیان قبل از میلاد) ایجاد شد که اعمال شمنیستی (نوعی عرفان) خود را از طریق متون عهد جدید، که در طومارهای دریای مرده ظاهر می شد، ثبت می کرد. او ادعا کرد که وقتی مبشرین برای رونویسی این داستان‌ها برای تشکیل انجیل ها گرد آمدند، در واقع درک نادرستی از معنای واقعی متون، داشتند. طبق نظریه الگرو که بر اساس برداشت وی از متون طومارها بود، هرگز مردی به نام عیسی وجود نداشت و فقط فرقه ای وجود داشت که از قارچ جادوی برای داشتن تجربیات و توهمات عرفانی و سلوک در عوالم دیگر استفاده می کردند.

نیازی به گفتن نیست که نظریات آلگرو در خارج از جنبش‌های ضدفرهنگ دهه 1970، چندان مورد استقبال قرار نگرفت و زود به فراموشی سپرده شد. عده ای معتقدند که آلگرو صرفاً این استدلال را به عنوان انتقام از منتقدان مسیحی که ترجمه های قبلی او از طومارهای دریای مرده را رد کرده اند، ایجاد کرده است، در حالی که برخی دیگر فکر می کنند این زبان شناس بااستعداد فقط در ترجمه متون باستانی و فهم معنای درست آنها اشتباه عمل کرده است.

در هر صورت، تفاسیر آلگرو امروزه دیگر جایگاهی در بین باورهای مردم ندارد.

ترجمه از تیم تحریره هاگ
کپی فقط با ذکر منبع مجاز می باشد.
منبع: iflscience.com

اخبار جهان در حوزه قارچ را با هاگ پیگیری کنید.
امتیاز دهید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا