اخبار جهان در حوزه قارچ

موفقیت در مسیر جاده ابریشم

تولید 90 درصد قارچ ترملای جهان در استان فوجیان

شهرستان گوتیان در، استان فوجیان واقع در جنوب شرقی چین، با بیش از 50 سال تلاش در زمینه کشت قارچ های خوراکی، موفقیت هایی در توسعه صنعتی، ساخت برند و بهبود معیشت مردم به دست آورده است.

شهرستان گوتیان در سال 2022 ، بالغ بر 910000 تن قارچ خوراکی ، به ارزش خروجی 6.2 میلیارد یوان (حدود 864.5 میلیون دلار آمریکا ) تولید داشت. بر اساس یک مقاله منتشر شده در 17 جولای ، در میان قارچ های کشت شده در این منطقه، تولید قارچ ترملا از 385000 تن فراتر رفت که بیش از 90 درصد کل تولید قارچ ترملا درجهان را تشکیل می دهد!

قارچ ترملا شهرستان گوتیان
قارچ ترملا پرورشی

 

گرگ سیمور، رئیس انجمن بین المللی علوم قارچ، در اینباره گفت: ترملا یک نوع قارچ واقعا استثنایی است که به دلیل محتوای غنی از پلی ساکاریدها و پلی فنول ها شناخته شده است. این ترکیبات طبیعی فواید متعددی برای سلامتی از جمله تقویت سیستم ایمنی بدن، ارتقاء فلور روده ای سالم (ریزآنزیم ها موجود در روده که به جذب ویتامین و املاح مواد غذایی کمک می کنند) را ارائه می دهند.

گرگ سیمور گفت که مردم مبتکر گوتیان، 5 موج عمده تولید قارچ را رهبری کرده اند که انقلابی در کشت ترملا، قارچ شیتاکه، قارچ بامبو و قارچ سیاه(نوعی قارچ صدفی) ایجاد کرده اند و افزود که این پیشرفت های چشمگیر صنعت قارچ خوراکی در چین را به سمت صنعتی شدن و توسعه در مقیاس بزرگ سوق داده است.

گرگ سیمور رئیس انجمن بین المللی علوم قارچ
گرگ سیمور رئیس انجمن بین المللی علوم قارچ

 

به گفته Tan Guoliang ، رئیس انجمن قارچ های خوراکی Gutian، این شهرستان در پنجاه سال گذشته به ارتقای کشت و تولید قارچ های خوراکی ادامه داده است. به لطف دیجیتالی شدن صنعت پرورش قارچ، تولید، لجستیک و فروش قارچ ترملا در حال گسترش و افزایش است و یک شبکه تولید و توزیع عظیم را در سطح جهانی تشکیل می دهد.

 

از آنجایی که افراد بیشتری از ارزش غذایی و عملکرد مراقبت از سلامتی ترملا آگاه هستند، این شهرستان قابلیت تولید مصولات فراوری شده از قارچ های خوراکی را با تولید چاشنی های قارچ خوراکی، کلوچه ها و پای و شراب که در بازار محبوب هستند، تقویت کرده است.

به لطف توسعه صحیح صنعتکشت و پرورش قارچ ترملا، هزاران کشاورز از فقر خارج شده اند. در مجموع 235 روستا در بین 279 روستای این شهرستان قارچ های خوراکی تولید می کنند و حدود 300000 نفر در این صنعت مشغول به کار هستند. به گفته ژو شیانگ ، مدیر مرکز توسعه صنعتی قارچ های خوراکی گوتیان، در سال 2022، درآمد سرانه کشاورزان در شهرستان گوتیان از 24000 یوان فراتر رفت و برای 19 سال متوالی رتبه اول را در شهر نینگده کسب کرد.

پرورش قارچ ترملا در شهرستان گوتیان چین
پرورش قارچ ترملا در شهرستان گوتیان چین

 

بر اساس رتبه‌ بندی ارزش برندهای تولید قارچ‌های خوراکی چین، که در ماه مارس سال جاری منتشر شد، ارزش برند قارچ ترملا گوتیان به 8.991 میلیارد یوان رسید.

 

استان فوجیان چین در گذشته به عنوان نطقه شروع جاده ابریشم (مهمترین مسیر بازرگانی دنیا در آن زمان) بود و از آنجا محصولات کشور چین توسط بازگانان به آسیای مرکزی، شمال آفریقا و در نهایت به اروپا صادر میشد؛ حالا امروزه چینی ها هدف صادرات قارچ های اگزوتیک (قارچ هایی غیر از قارچ دکمه ای) به تمام جهان را از این نقطه در سر دارند و به سمت آن حرکت می کنند.

ژوانگ ژئودونگ، رئیس مرکز ترویج فناوری قارچ های خوراکی در استان فوجیان ، گفت که گوتیان فرصت هایی را برای صادرات کل زنجیره صنعتی از جمله فرهنگ، فناوری و مدیریت و ترویج فرهنگ غذایی و الگوهای مصرف به دست آورده است.

مزرعه پرورش قارچ ترملا شهرستان گوتیان
مزرعه پرورش قارچ ترملا

 

ترجمه از تیم تحریریه هاگ
کپی فقط با ذکر منبع مجاز می باشد.
منبع: finance.yahoo.com

اخبار جهان در حوزه قارچ را با هاگ پیگیری نمائید.
5/5 - (1 امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا