اخبار جهان در حوزه قارچ

افزایش قیمت کمپوست، مشکلی جهانی برای قارچ کاران

بالار فتن قیمت کمپوست قارچ و خشکسالی موجب ورشکستگی کارخانجات قارچ شده است

افزایش قیمت کمپوست و انرژی، تابستان خشک و تورم بالا تأثیر قابل توجهی بر بخش تولید قارچ پرورشی دارد. در لهستان، این شرایط قبلاً چندین مزرعه عمدتاً کوچک را به ورشکستگی کشانده است. در آلمان و هلند نیز کشاورزان با چالش‌های مشابهی روبرو هستند، هرچند هنوز هیچ ورشکستگی در این کشور اعلام نشده است.

در مجموع، این وضعیت باعث شده  پیتر هاین، مدیر عامل Bayrische Pilzbörse Ltd، مستقر در بازار عمده فروشی مونیخ، اعلام کند: «فشار فوق‌العاده‌ای بر بازارها وجود داشته دارد. پس از تعدیل قیمت قارچ در سال گذشته، افزایش بیشتر قیمت در حال حاضر بسیار دشوار خواهد بود. با این وجود، در بخش غذا به طور خاص همچنان کاهش قیمت قارچ‌های اگزوتیک مانند قارچ شاه ترومپت و قارچ صدفی ادامه دارد. از سوی دیگر، قارچ‌های شیتاکه و همچنین قارچ‌های ارگانیک هم با کاهش قیمت مواجه هستند. در کریسمس، فروش حجمی وجود دارد. در بخش خدمات غذایی به دلیل کمبود پرسنل تا حدودی ضعیف تر بودند، در حالی که خرده فروشان مواد غذایی با افزایش جزئی مواجه شدند.در نیمه اول ژانویه، استفاده از سبزیجات از جمله قارچ خوراکی افزایش یافت.

افزایش قیمت کمپوست
افزایش قیمت کمپوست قارچ

هاین با نگاهی به گذشته می‌گوید بازدهی پایین‌تر و مشکلات حجمی متعاقب آن مشخصه سال 2022 بود. با نزدیک شدن به پایان فصل قارچ‌های وحشی، تقاضا برای قارچ‌های پرورشی به طور سنتی افزایش می‌یابد. اما امسال کمپین قارچ‌های وحشی نیز به‌عنوان پایین‌تر از حد متوسط در خاطره خواهد ماند. «به دلیل جنگ، ما نمی‌توانستیم به محصولات روسی و بلاروسی متوسل شویم، بنابراین باید عمدتاً به لهستان و لیتوانی متکی بودیم. کمبود حجم قارچ در بازار  وجود داشت که به نوبه خود در بالا رفتن قیمت و ناپایداری منعکس شد.

هاین ادامه می دهد که سال 2023 نیز شروعی نسبتاً چالش برانگیز داشت. «تهیه مواد اولیه و کمپوست قارچ با قیمت مناسب برای تولید قارچ سفید ما را با مشکلات شدیدی مواجه می‌کند، مشکل بعدی در لجستیک شکل می‌گیرد: در حال حاضر به دلیل افزایش قیمت سوخت، کمبود 1000 راننده کامیون تنها در منطقه مونیخ وجود دارد؛ به علاوه زمان طولانی خرید وسایل نقلیه جدید نیز مساله ساز شده است.

شرکت Bayrische Pilzbörse Ltd، با همکاری پرورش‌دهندگان معروف قارچ پرورشی در آلمان و تامین‌کنندگان منتخب از اروپا، بخش عمده‌ای از نیاز بازار قارچ را در جنوب آلمان و بخش‌هایی از اتریش تامین می‌کند و هم‌اکنون خود را درگیر چالشهایی برای قیمت‌ و عرضه قارچ به بازار ارزیابی کرده است.

5/5 - (1 امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا