اخبار جهان در حوزه قارچ

قارچ های مقدس رنگارنگ کلیسای مارترای

پرورش قارچ در کلیسا، توسط بنیاد Le Champignon Urbain از سال 2020

قارچ های مقدس، نور طلوع صبحگاهی از پنجره های شیشه ای رنگارنگ کلیسای مارترای، تابیده می شود و اتاق را به رنگ زرد و سبز پاستلی در می آورد. در همین هنگام کامیل می در میان پیچ و خم قفسه های فلزی قدم می زند و نزدیک به 100 بلوک کشت قارچ شیتاکه را که به تازگی جوانه زده، آبپاشی می کند. هر چند دقیقه یکبار می ایستد، یک چاقو از جیبش بیرون می آورد و یک قارچ قهوه ای رنگ را که از توده کمپوست، بیرون زده را می برد و در یک سبد پلاستیکی که در دست دارد قرار می دهد.

کامیل می و شریک تجاری او، رومن ردایس، هر هفته تقریبا 70 تا 100 کیلوگرم (154 تا 220 پوند) قارچ شیتاکه را از این قفسه ها برداشت می کنند که مقصد آنها رستوران های محلی و بازارهای میوه و سوپرمارکت ها است.

آنها محوطه وسیع صحن کلیسا را قفسه بندی کرده و بر روی آنها بلوک های کمپوست را قرار داده اند و به پرورش قارچ شیتاکه می پردازند. قارچ شیتاکه با رنگ قهوه ای کاراملی خود و طعم اومامی نزدیک به گوشتی که دارد، جایگاه ویژه ای در غذاهای لوکس فرانسوی دارد و مورد توجه بسیاری از رستوران های فرانسوی می باشد. همچنین قیمت نسبتا بالای آن سبب می شود تا کسب و کار پرورش آن پرسود باشد.

در حالی که یک کلیسا ممکن است یک مکان عجیب و بعید برای کشت و پرورش قارچ های مقدس باشد، اما ظاهرا شرایط عالی است؛ محیطی گرم و مرطوب، بدون تغییرات عمده دما به دلیل دیوارهای ضخیم و سقف بلند.

پرورش قارچ در کلیسا
قارچ های مقدس

 

فرانسه تعداد زیادی ساختمان کلیسای خالی دارد. هیچکس نمی‌خواهد آنها را خراب کند و از بین ببرد، اما چگونه مردم شهرها کاربرد جدیدی برای آن‌ها پیدا کنند در حالیکه حساسیت‌های مردم مذهبی تحریک نشود؟ ظاهرا برخی افراد راهکار آن را پیدا کرده اند!

پرورش قارچ در کلیسا، توسط بنیاد Le Champignon Urbain از سال 2020 (پس از برنده شدن در مسابقه ای که توسط شهرداری شهر نانت، جهت پیدا کردن راهی برای نجات کلیسای کوچک قرن نوزدهمی متروکه)، انجام می شود.
Le Champignon Urbain یکی از تعداد فزاینده پروژه‌هایی است که جان تازه‌ای به کلیساهای متروکه در سراسر فرانسه می‌بخشد تا از ویرانی آنها جلوگیری کنند. از نانت تا آنژه، روئن تا کان، برخی از تاریخی ترین مؤسسات مذهبی فرانسه(متروک) در حال تبدیل شدن به مکان هایی نظیر سالن کنسرت، هتل و کلوپ های شبانه هستند.

 

برای بسیاری از مردم، این تحولات به عنوان یک موهبت در نظر گرفته می شود زیرا راهی برای نجات ساختمان های تاریخی فرانسه است، و برای عده ای دیگر توهین آمیز هستند. اما واقعیت این اسنت که در زمان حال تعداد کمی از فرانسوی‌ها به کلیسا می‌روند و حتی تعداد کمتری برای حفظ این ساختمان ها حاضرند تا دست به جیب شوند.
با وجود هزاران کلیسا در سراسر فرانسه که به دلیل عدم تعمیر و نگهداری در خطر تخریب قرار دارند، مقامات شهری و هم مقامات مذهبی انتخاب های کمی دارند؛ تغییر کاربری کلیساهای متروک یا خداحافظی با بخشی از تاریخ ملی و مذهبی !

پرورش قارچ های مقدس
قارچ های مقدس

 

فرانسوی ها به برج ناقوس کلیسای محلی خود بسیار وابسته هستند و آن را دوست دارند، اما تا کجا حاضرند برای نجات آن پیش بروند؟ ماتیو لورس، مورخ معماری و میراث مذهبی می گوید: برخی از مردم ممکن است ایده تغییر و تحول را دوست نداشته باشند، اما اگر برای تعمیر و نگهداری کلیساها پولی نباشد، از بین خواهند رفت.
مردم یا باید برای تعمیر آنها کمک مالی کنند که در حال حاضر بسیار اندک است و یا ما باید برای کلیساها کاربردهایی پیدا کنیم که در شأن مکان باشد و همچنین به حفظ آنها منجر شود.

 

فرانسه رابطه منحصر به فردی با کلیساهایش دارد که به زمان انقلاب کبیر فرانسه برمی گردد. حکومت وحشت که در سال 1793 آغاز شد، منجر به لغو سلطنت کاتولیک روم و ملی شدن اموال کلیساها شد. یک قرن بعد در سال 1905، جدایی کلیسا از دولت به صورت قانونی در آمد. کلیساهایی که قبل از آن تاریخ ساخته شده بودند به دشهرداری ها و شوراهای شهر سپرده شدند و آنهایی که بعدا ساخته شدند قرار بود توسط مقامات کلیسا اداره شوند.

در حال حاضر، شهرداری های فرانسه بیش از 42000 کلیسا و اسقف های کاتولیک حدود 2500 کلیسا در اختیار دارند.
حدود 15000 مورد از آنها به عنوان بناهای تاریخی ثبت و طبقه بندی شده اند و واجد شرایط دریافت کمک های دولتی هستند. اما برای بقیه کلیساها، شهرداری‌های محلی و موسسه های دینی باید بودجه لازم برای نگهداری ساختمان و مواردی نظیر برق، لوله‌کشی و برج‌های ناقوس نمادین را تامین کنند. هزینه بازسازی این ساختمان ها می‌تواند به میلیون‌ها دلار برسد و حتی از میزان کمک های مردمی هم فراتر رود. کارشناسان میراث فرهنگی به سنای فرانسه هشدار داده اند که بین 2500 تا 5000 کلیسا در معرض خطر تخریب تا سال 2030 قرار دارند!

بلوک کمپوست کشت <yoastmark class=
قارچ های مقدس

 

در حال حاضر، راه اندازی چنین پروژه‌هایی (پرورش قارچ یا گیاهان گلخانه ای) در کلیساهای فرانسه در حال افزایش هستند به گونه ای که بتعداد آنها تا آخر سال 2022 به 87 مورد می رسید.

ترجمه از تیم تحریریه هاگ
کپی فقط با ذکر منبع مجاز می باشد.
منبع: csmonitor.com

اخبار جهان در حوزه قارچ را با هاگ بخوانید.

 

5/5 - (1 امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا