اخبار صنعت قارچاخبار عمومی و گزارش

چرا آموزش پرورش قارچ به ترکمنستان؟!

به گزارش هاگ مدیرکل آموزش فنی و حرفه‌ای گلستان خبر از بهره‌برداری مرکز آموزش فنی و حرفه‌ای شهرستان مرزی مراوه‌تپه با امکان آموزش به کارآموزان کشور ترکمنستان در دهه فجر داد که می‌تواند آغازگر رونق دیپلماسی مهارتی در گلستان باشد. وی تاکید کرد این مرکز دولتی با هشت کارگاه از جمله لوله‌کشی خانگی و تجاری گاز، آموزش پرورش قارچ، تعمیر موتورسیکلت و سرویس و تعمیر تراکتور با صرف ۱۲۰ میلیارد ریال اعتبار دولتی در دهه فجر امسال به بهره‌برداری خواهد رسید و علاوه بر هنرجویان ایرانی، به علاقه مندان کشور ترکمنستان هم آموزش‌های مورد تقاضا را ارائه خواهد نمود.

حمزه کرایلو بیان کرد: «ایجاد این مرکز آموزشی دولتی، فرصت خوبی برای این شهرستان محروم، مرزی و دورافتاده برای توسعه روابط با سایر شهرهای استان است» وی افزایش آموزش مهارتی به ساکنان روستاهای استان، زمینه‌ساز کاهش محرومیت و ایجاد اشتغال پایدار و در نتیجه کاهش تمایل به مهاجرت دانست و به همین دلیل بر توسعه ارائه آموزش به روستاهای استان تاکید کرد.

مدیرکل آموزش فنی و حرفه‌ای گلستان افزود: ۴۷ درصد جمعیت گلستان در روستاها سکونت دارند که بسیاری از آن‌ها حتی یک آموزش مهارتی را فرانگرفته‌اند که برای جبران این نارسایی، برگزاری دوره آموز مهارتی با اولویت مناطق محروم در دستور کار قرار دارد.

وی گفت: «همچنین اولین کارگاه جهادی آموزش مهارت در راستای محرومیت‌زدایی در سه روستای محروم آق‌قلا برگزار شد.» کرایلو در ادامه با تاکیر تاثیر آموزش‌ فنی و حرفه‌ای بر زندگی افراد جامعه، افزود: «یکی از دغدغه‌های مهم دولتمردان، تلاش و فعالیت برای بستن پرونده بیکاری است که در این بخش، برنامه هفتم توسعه براساس مهارت‌آموزی در دست تدوین است.»

مدیرکل آموزش فنی و حرفه‌ای گلستان با بیان این که براساس زیست بوم شهرستان‌های اهل سنت‌نشین، استقبال خوبی از آموزش‌های مهارتی شده، گفت: «تلاش می‌کنیم عدالت در توزیع امکانات و تجهیزات و برگزاری دوره‌های آموزشی مورد نیاز در همه شهرستان‌ها از جمله مناطق اهل سنت‌نشین رعایت شود.»

وی با اشاره به اجرای طرح‌های نخلستان (ویژه فارغ‌التحصیلان دانشگاهی) و کهاد (ویژه دانشجویان) در این استان، اضافه کرد: این طرح‌ها برای برطرف کردن خلاهای آموزش‌های مهارتی با رویکرد آی‌تی در حال اجرا است.

این که آموزش برای عموم مردم، به ویژه آموزشهای مهارتی، جزو رسالتهای اصلی دولت است بر کسی پوشیده نیست. اما جای سئوال آنجاست که چطور آموزش پرورش قارچ به ترکمنستان و بهره‌وری مالی از این صنعت جوان کشور، در دستور کار این واحد قرار گرفته، در حالی که هنوز در کشور ما برای تولید، فروش و عرضه مناسب آن به مردم، چشم انتظار فعالیتی سیستماتیک و کارآمد هستیم؟ پرسشی که باید به آن پاسخ داده شود این است که آیا برگزاری کارگاه پرورش قارچ برای کشور همسایه به معنی ترویج و فرهنگسازی برای تولید قارچ پرورشی در کشور مجاور و ایجاد رقبای تولید برای خودمان نیست؟ در حالی که هنوز می‌دانیم جوانان ما نیاز به آموزش برای کارآفرینی در این عرصه به ویژه در زمینه قارچهای اگزوتیک دارند؟

امتیاز دهید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا