اخبار جهان در حوزه قارچ

یک کانتینر قارچ !

پرورش قارچ در کانتینر

جعبه فولادی 40 فوتی که در یک پارکینگ در مرکز شهر قرار دارد، از بیرون ممکن است شبیه هر کانتینر حمل و نقل دیگری باشد، و فکرش را نمیکنید که یک کانتینر پرورش قارچ باشد. اما در داخل با بقیه کانتینرهای دیگر کاملا متفاوت است زیرا خانه صدها قارچ اگزوتیک در حال رشد است.

این کانتینر پرورش قارچ جایی است که شرکت Heartee Foods مستقر در شهر کاناتا واقع در ایالت اونتاریوی کانادا، انواع قارچ های لذیذ را قبل از تحویل به رستوران های محلی پرورش می دهد. همچنین این شرکت شعبات کانتینری دیگری در اتاوا، تورنتو، کینگستون، آنت و آستین تگزاس نیز دارد.

این روش به این استارت آپ کمک می کند تا کانتینرهای پرورش قارچ خود را چند قدم دورتر از مشتریانی مانند رستوران ها و خواربارفروشی ها قرار دهد و قارچ ها را تازه بدست آنها برساند بدون اینکه مجبور به پرداخت اجاره نجومی یک فضای تجاری یا صنعتی در مرکز شهر باشد.

این استارتاپ که اولین مزرعه قارچ کانتینری خود را در فوریه 2022 راه اندازی کرد، قصد دارد تا کانتینر های پرورش قارچ خود را به بیش از 50 مکان از جمله بوستون، شیکاگو، سانفرانسیسکو، سیاتل و میامی گسترش دهد.

کانتینر های مخصوص پرورش قارچ
کانتینر های مخصوص پرورش قارچ

 

دیلن میچل که مسول و اوپراتور این کانتینر پرورش قارچ شرکت Heartee Foods است، میگوید: ما کانتینرهای حمل و نقل را که چندین سفر در سراسر اقیانوس داشتند و فرسوده شده اند را بکار میگیریم و از آنها استفاده دوباره می کنیم. ابتدا آنها را عایق بندی می کنیم، سپس آنها را با سیستم های HVAC (سیستم گردش و تهویه هوا) تجهیز می کنیم، قفسه های مخصوص کشت را در دیواره اتاق رشد می سازیم و تمام تجهیزات مورد نیاز برای پرورش قارچ را تنظیم می کنیم.

 

میچل در داخل این کانتینر مستقر در مرکز شهر که سابقا برای حمل و نقل بار استفاده میشده، 6 نوع قارچ اگزوتیک لذیذ پرورش می دهد. این محصولات شامل 3 نوع قارچ صدفی (زرد، صورتی، آبی)، قارچ شاه صدف (ارینجی) و همچنین قارچ شاه بلوطی است. اما مهمترین قارچی که مورد علاقه شخصی میچلنیز هست، قارچ یال شیر (هریسیوم) است که به دلیل بافت اسفنجی و ظاهر پشمالوی قابل تشخیص خود شناخته شده است.

کیسه های پرورش قارچ
کیسه های کشت و پرورش قارچ در کانتینر

میچل در مورد قارچ یال شیر می گوید: بافت آن بسیار گوشتی است و مزه بسیار خاصی دارد؛ این قارچ بسیار پرخاصیت است و می تواند محور یک غذای گیاهی یا وگان باشد.

یکی از رستوران‌هایی که قارچ‌ها به آن تحویل داده می‌شوند، آرلو در مرکز است است که در منوی آن “استیک قارچ یال شیر کبابی” ارائه می‌شود. این غذا اکنون به یکی از محبوب ترین غذاهای آنها تبدیل شده است.

قارچ یال شیر
کیسه های کشت قارچ یال شیر

چگونه در کانتینر قارچ پرورش داده میشود؟

بذر قارچ ها درون کیسه های مقاوم در برابر حرارت که مخصوص کشت قارچ است، درون کمپوست مشتق از خاک اره و پوسته سویا، تلقیح می شود و بر روی آن یک فیلتر هوا قرار میگیرد. سپس در کیسه بسته شده و کم کم میسلیوم قارچ محتوای کیسه را در بر میگیرد؛ زمانی که میسلیوم بطور کامل در محتوای کیسه پنجه دوانی کرد، در کیسه را باز می کنند. هنگامی که کیسه شروع به دریافت اکسیژن کرد، قارچ‌هایی را می‌بینیم که از سوراخ هایی که در سطح کیسه‌ها ایجاد کرده‌ایم جوانه زده و شروع به رشد می کنند.

به این روش کشت قارچ در اصطلاح مدل هاب و اسپیکر میگویند.

دیلن میچل
دیلن میچل اوپراتور کانتینر پرورش قارچ

اساساً تمام کارهای پیچیده ای که باید در یک محیط بسیار استریل انجام شود، خارج از سایت(کانتینر) در آزمایشگاه مستقر در ساختمان اصلی شرکت (خارج از کینگستون) انجام می شود. آنها کیسه ها و بلوک‌های کشت قارچ را آماده می کنند و سپس به صورت هفتگی به مزارع (کانتینرها) تحویل میدهند تا در آنجا شروع به رشد و محصول دادن کنند.

این فرآیند ساده‌ به آن‌ها اجازه می‌دهد قارچ‌ها را نزدیک‌تر به محل فروش رشد دهند و تازه تر بدست مشتریان برسانند.

 

پرورش قارچ فرصت هایی را ارائه می دهد

قارچ‌ها به‌خاطر مصرف انرژی و منابع کم، به‌خوبی به کشاورزی کانتینری در مقابل سایر محصولاتی مانند سبزی‌های برگ‌دار پاسخ می‌دهند. مصرف انرژی این کانتینر ها کم است (حدود 10 کیلووات ساعت در روز)، فقط لازم است دما و رطوبت کانتینر ها را تنظیم کنید و قارچ ها تقریبا خودشان رشد می کنند.

پرورش رنگ های مختلف قارچ صدفی در کانتینر

میچل میگوید که هدف این است که این کانتینرهای حمل و نقل در شمال کانادا یا سایر مکان‌هایی که رشد برخی از انواع غذا در آنها دشوار است، باشد. ما می‌خواهیم به کارائیب، باهاما، و همه مناطق بیابانی آمریکا برویم، جایی که نمی‌توان محصولات خاصی را پرورش داد.

همه کانتینرهای ما در حال حاضر اساساً با یک کشاورز تمام وقت کار می کنند، این به ما این امکان را می دهد که افراد جدید و جوان را نیز وارد کشاورزی کنیم.

 

گردآوری و ترجمه از تیم رسانه هاگ
کپی فقط با ذکر منبع مجاز می باشد.
منبع: www.cbc.ca و techcrunch.com

 

تمامی اخبار جهان مربوط به قارچ ها را در مجله خبری-آموزشی هاگ مطالعه بفرمایید.
5/5 - (2 امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا