اخبار عمومی و گزارش

افزایش مصرف مجیک ماشروم و گل در بین جوانان

بر اساس آخرین آمارهای اعلام شده، میانگین سن اعتیاد در کشور 24 سال است

افزایش مصرف مجیک ماشروم و گل. متاسفانه در چند سال اخیر تمایل رده سنی نوجوان و جوان به مصرف مواد مخدری نظیر «گل» و «قارچ» یا همان مجیک ماشروم بیشتر شده است که سبب شده تا گل و پس از تریاک و شیشه، در جایگاه سوم مصرف مواد مخدر در کشور قرار بگیرد!

بر اساس آخرین آمارهای اعلام شده از سوی ستاد مبارزه با مواد مخدر، میانگین سن اعتیاد در کشور 24 سال است که در مقایسه با میانگین دنیا، شرایط بهتر اعلام شده است اما با این همه مصرف مواد مخدر اثرات زیان باری را به دنبال دارد و همین رقم نیز باید کاهش یابد، چرا که امروز گروه‌های سنی جوان بیشتر در معرض تهدید قرار دارند. ‌بر اساس آمار دیگری که منتشر شده، مصرف تریاک با 50 درصد همچنان در رتبه اول قرار دارد و شیشه 12 درصد و میزان مصرف گل نیز 9 درصد است. البته در چند سال گذشته خبرهایی مبنی بر آزاد شدن و قانونی شدن مواد مخدری نظیر گل و مجیک ماشروم در برخی کشورها، پخش شد؛ چرا که مسئولان آن کشورها معتقدند، مصرف این مواد جنبه تفریحی دارد اما به گفته کارشناسان از زمانی که قبح‌ زدایی در مصرف گل و ماشروم صورت گرفت، مصرف این مواد مخدر در جهان بالا رفته و از طرف دیگر میزان HTC (ماده روانگردان) موجود در گل نیز افزایش یافته است به طوری که مثلاً در امریکا در سال 1995 میزان HTC موجود در گل حدود 4% بوده که در سال 2005 به 16% رسیده است که این مهم بیانگر این است که بازار روانگردان بیشتری را می‌طلبد. این در حالی است که مصرف گل و مجیک ماشروم در برخی کشورها پزشکی بوده و با تجویز پزشک به شکل دارو مصرف می‌شود و در برخی کشورها مانند کشور هلند مصرف تفریحی داشته و مصرف آن بر اساس قوانین و چهارچوب‌های تعیین شده آزاد است، در آمریکا نیز مصرف پزشکی مجیک ماشروم و تفریحی گل در ۱۳ ایالت قانونی شده است.

افزایش میزان مصرف «گل» در دو سال اخیر

الگوی مصرف مخدرهایی مانند گل، ماشروم و نظایر آن تهدیدهایی مانند سرخوردگی‌ها، آسیب‌های اجتماعی، بیکاری و مشکلات رفتاری متفاوتی را برای نسل جوان و نوجوان به دنبال دارد.

حتی در دو سه سال اخیر شاهد شیوع بالاتری هم هستیم. اما در ستاد مبارزه با مواد مخدر در حوزه پیشگیری، اداره پیشگیری و اداره کل درمان ملاحظات لازم را پیش‌بینی کردند و سیاست‌های موجود در حوزه مصرف گل افزایش پیدا کرده است. مداخلات به صورت برنامه‌های آموزشی در مدارس و دانشگاه‌ها، پیام‌های بیلبوردها و افزایش اطلاعات برای آحاد جامعه و گروه‌های مختلف سنی دانش‌آموز، والدین، کارمندان، کارگران مشاغل خاص و کارخانجات در حال انجام است. در واقع در حوزه پیشگیری از مصرف گل، این ماده مخدر یکی از اولویت‌های برنامه‌های هدف دانسته شده و در بحث درمان مداخلات روان‌شناسی در سطح بالا، مداخلات پزشکی و همچنین دارویی لحاظ شده، امید است با این برنامه‌ها بتوان آمار شیوع و مصرف این ماده مخدر را کاهش داد.

به صورت کلی نام‌های زیبایی که روی مواد مخدر جدید می‌گذارند، شکاف بین نسلی و تغییر ذائقه افراد و یکسری از مشکلات اجتماعی در کنار در دسترس بودن را می‌توان از جمله دلایل افزایش آمار مصرف نام برد. امروزه افزایش مصرف موادی مانند ماشروم یا همان قارچ هم در بین جوانان گسترش پیدا کرده، این ماده مخدر نیز به دلیل تجربه‌های متفاوتی که در وضعیت روان‌شناختی و هوشیاری افراد ایجاد می‌کند و هم تبلیغات اشتباهی مانند اینکه اعتیادآورنیست و خماری ندارد یا ترک راحتی دارد، باعث شده الگوی مصرف افزایشی شود.

منبع: شهرخوان

مقالات مرتبط

ممنوعیت مجیک ماشروم در کدام کشورها است؟

جرم زدایی مجیک ماشروم در کلرادو

استفاده قانونی از مجیک ماشروم در اورگان

5/5 - (1 امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا