اخبار جهان در حوزه قارچ

پیدا شدن قارچ آبی در حال انقراض

یک قارچ آبی رنگ در حال انقراض پس مدت ها در کشور نیوزلند دیده شد! مادر و دختری که برای گردش به جنگل های هوکیتیکا واقع در سواحل غربی جزیره جنوبی نیوزلند رفته بودند، با دو قارچ آبی رنگ شگفت انگیز روبرو شدند.
این قارچهای شگفت انگیز با رنگ فوق العاده جذاب و خاص خود، از دل یکی از درختان بومی نیوزلند بیرون زده و رشد کرده بود.

آوریل پترسون که یک طبیعت گرد حرفه ای می باشد به همراه دخترش برای تعطیلات به جنگل های بارانی سواحل غربی رفته بودند که با این قارچهای زیبا روبرو شدند.آنها از این قارچهای آبی رنگ خاص عکس گرفتند و در شبکه های اجتماعی منتشر کردند.

پترسون با اینکه مطالعه و شناخت زیادی نسبت به قارچ‌ها داشت، در ابتدا فکر کرد که یک گونه جدید را کشف کرده است؛ زیرا تاکنون این نوع را از نزدیک مشاهده نکرده بود.

بعد از پرس‌و‌جو و انجام تحقیقات در اینترنت و منابع دانشگاهی، پترسون متوجه شد که قارچ آبی رنگی که پیدا کرده از نوع “Entoloma hochstetteri” میباشد که به “قارچ آبی آسمانی” معروف است و یک گونه بسیار کمیاب و در حال انقراض در جهان میباشد. این گونه از اواخر دهه 1980 بسیار کم شده و در خطر انقراض قرار دارد.

عکسی که پترسون از این قارچ آبی رنگ در شبکه های اجتماعی منتشر کرده
عکسی که پترسون از این قارچ آبی رنگ در شبکه های اجتماعی منتشر کرده

 

این قارچ کمیاب که به نام Blue Pinkgill نیز معروف است، غیرخوراکی و تا حدودی سمی بوده و در بین ماه های ژانویه تا جولای (دی تا تیر) می روید. این گونه اغلب به صورت تکی و یا دوتایی دیده میشود و مانند برخی قارچهای دیگر دسته ای نمیروید. رنگ آبی آن بسیار جذاب و خیره کننده است و در نگاه اول مانند پاستیل یا شکلات های کودکان به نظر می‌آید.

در سال های گذشته محققان سعی کردند تا این گونه قارچ را بصورت آزمایشگاهی تکثیر کنند، تا از انقراض آن جلوگیری کنند، اما موفقیت چندانی کسب نکردند. البته این گونه کمیاب بصورت خیلی محدود در نقاطی از کشورهای  استرالیا و هند نیز مشاهده شده است.

گونه ای مشابه نیز در ژاپن نیز میروید که در ابتدا تصور میشد که با Entoloma hochstetteri یکسان است، اما در سال 1990 تشخیص داده شده که قارچی که در ژاپن میروید E. aeruginosum بوده و با نوعی که در نیوزلند میروید، متفاوت هستند.

برخی نیز به علت شباهت ظاهری آن با برخی گونه های قارچ سیلوسایبین، به اشتباه گمان میکنند که این گونه نیز خاصیت روانگردانی دارد؛ آنها این قارچ آبی (Entoloma hochstetteri) را با گونه “ماشروم پای آبی (Psilocybe caerulipes)” اشتباه میگیرند. در صورتیکه اصلا خاصیت روانگردانی ندارد و حتی به دلیل سمی بودن موجب دل‌درد و حالت تهوع میشود.

 

قارچ کمیابی که هرروز دیده میشود!

مردم نیوزلند هر روز این قارچ آبی کمیاب را مکرراُ میبینند، اما نه در جنگل !!! آنها این قارچ زیبا و کمیاب را در کیف پول خود میبینند و شایدهم تاکنون اصلا متوجه آن نشده باشند.

تصویر این قارچ آبی رنگ که بومی جزیره نیوزلند بوده و در خطر انقراض قرار دارد، از سال 1990 میلادی روی اسکناس‌های 50 دلاری نیوزلند، در کنار پرنده کوکاکو (که آن هم یک گونه پرنده بومی نیوزلند و در حال انقراض است)، چاپ میشود. تاکنون چند طرح مختلف اسکناس 50 دلاری چاپ شده است که همگی شامل عکس شامل این قارچ و پرنده میشوند.

همچنین تصویر این قارچ تاکنون چندین مرتبه بر روی تمبر های  چاپ شده در کشور نیوزلند نیز قرار داشته است که نشان دهنده اهمیت محیط‌ زیست کشور نیوزلند برای مردمش میباشد.

اسکناس 50 دلاری چاپ شده در سال 2016 منقش به تصویر قارچ آبی و پرنده کوکاکو
اسکناس 50 دلاری چاپ شده در سال 2016 منقش به تصویر قارچ آبی و پرنده کوکاکو

 

در گذشته‌های دور، قبایل مائوری نام این قارچ را “wewere kōkako” گذاشته بودند زیرا رنگ آبی آن، مشابه رنگ آبی گونه های پرنده کوکاکو است. این قبایل از این قارچ عجیب به عنوان داروی درمانگر استفاده میکردند و همچنین از رنگدانه های آن برای خالکوبی بهره میبردند.

در اساطیر تاریخی کشور نیوزلند این پرنده و این قارچ را با هم مرتبط میدانند؛ این پرنده نیز گونه های آبی رنگ دارد که در افسانه ها آمده که از مالش سرخود به این قارچ، گونه هایش به رنگ آبی میشود.
عده ای نیز بر اساس همین افسانه های قدیمی، در خطر انقراض قرار گرفتن هردوی این جانداران را با هم مرتبط میدانند!
همچنین آنها دیدن این دو را با هم نشانه شانس و خوشبختی میدانند.

اسکناس 50 دلاری چاپ شده در سال 1999 منقش به تصویر قارچ آبی و پرنده کوکاکو
اسکناس 50 دلاری چاپ شده در سال 1999 منقش به تصویر قارچ آبی و پرنده کوکاکو

 

گردآوری، ترجمه و تحریر از تیم رسانه هاگ
کپی فقط با ذکر منبع مجاز می باشد.
منبع: 1news.co.nz

 

آخرین اخبار جهان درباره قارچها را در مجله خبری-آموزشی هاگ دنبال کنید.
4/5 - (1 امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا