اخبار جهان در حوزه قارچ

فرانسه رکورد دار مسمومیت با قارچ وحشی

600 مورد مسمومیت ناشی از مصرف قارچ های سمی وحشی به مراکز کنترل مسمومیت در فرانسه گزارش شده است

فرانسه رکورد دار مسمومیت با قارچ وحشی، 600 مورد مسمومیت با قارچ وحشی از ابتدای تابستان !!!

از ماه جولای (تیر) تاکنون بیش از 600 مورد مسمومیت ناشی از مصرف قارچ های سمی وحشی به مراکز کنترل مسمومیت در فرانسه گزارش شده است.

Chloé Greillet از آژانس ملی بهداشت فرانسه (Anses) در گزارش خود گفته که مسمومیت ها در حال افزایش است. در این گزارش آمده تعداد مسمومیت‌ها در سال 2022 بیشتر از سال‌های گذشته بوده است، روندی که امسال نیز ادامه دارد و از اول جولای 2023 بیش از 600 مورد مصرق قارچ سمی به مراکز کنترل مسمومیت گزارش شده است.

این مسمومیت‌ها اغلب از اشتباه گرفتن یک گونه قارچ سمی با گونه‌ی خوراکی یا خوردن قارچ‌های خوراکی در شرایط نامناسب (نگهداری نادرست یا پخته نشده) ناشی می‌شوند. مردم باید در مصرف قارچ هایی که نمیشناسند یا به خوراکی بودن آن شک دارند، بسیار احتیاط کنند زیرا عواقب ناشی از یک اشتباه می تواند بسیار جدی باشد. فرانسه رکورد دار مسمومیت با قارچ وحشی است.

فرانسه رکورد دار مسمومیت با قارچ وحشی
فرانسه رکورد دار مسمومیت با قارچ وحشی

استفاده از اپلیکیشن های گوشی های هوشمند

سردرگمی گونه‌های خوراکی و سمی نیز می‌تواند ناشی از شناسایی نادرست آن‌ها توسط اپلیکیشن شناسایی قارچ باشد.

بر طبق آمار 1923 مورد مسمومیت با قارچ، بین 1 جولای تا 31 دسامبر (6 ماهه دوم سال)  2022 به مراکز کنترل مسمومیت گزارش شده است. اپلیکیشن های گوشی هوشمند در 30 مورد از این مسمومیت ها دخیل بوده و در 2 مورد نیز افراد جان خود را از دست داده اند!

Anses توصیه می کند: قارچ های شناسایی شده توسط یک برنامه تشخیص قارچ در تلفن هوشمند را به دلیل خطر بالای خطا مصرف نکنید؛ زیرا نرم افزار ها به دلایل مختلفی می توانند اشتباه کنند پس اگر در شناسایی قارچی شک دارید، آن را مصرف نکنید.

علاوه بر عدم اتکا به برنامه های موبایل برای شناسایی قارچ ها، به مردم توصیه میشود فقط قارچ هایی را که با آنها آشنا هستند جمع آوری کنند و هرگز به کودکان خردسال قارچ های چیده شده را ندهند.

تشخیص قارچ با کمک گوشی موبایل
تشخیص قارچ با کمک گوشی موبایل

راه های مصرف ایمن قارچ

شرایط جوی مساعد باعث شده فصل قارچ در سال جاری زودتر آغاز شود که این موضوع نیز به افزایش مسمومیت ها کمک کرده است. Anses به همراه مراکز کنترل مسمومیت و مقامات بهداشتی به مردم هشدار می دهند که هنگام چیدن قارچ مراقب باشند و تا از خوراکی بودن قارچی اطمینان کامل نداشتند، آن را مصرف نکنند.

در فرانسه مردم می توانند قارچ ها را به داروخانه محلی خود ببرند تا بررسی کنند که آیا آنها خوراکی هستند یا خیر. در فرانسه، داروسازان در زمینه قارچ شناسی نیز آموزش دیده اند و از نظر تئوری باید بیش از 100 گونه قارچ را تا پایان تحصیلات خود بشناسند.

 


آمار مسمومیت با قارچ در فرانسه

در سال 2022 تقریباً 2000 مورد مسمومیت مرتبط با قارچ های وحشی (خودرو) در فرانسه ثبت شده است که بالاترین میزان تا کنون بوده است و رشد بالای نسبت به سال های گذشته داشته است. همچنین نکته دیگر این است که این آمار فقط مربوط به کسانی است که به مراکز درمانی مراجعه کرده اند؛ یعنی افرادی که دچار مسمومیت های خفیف شده اند یا مسمومیت آنها فقط شمل دل درد و حالت تهوع بوده و پس از مدتی از بین رفته، شامل این آمار نمی شوند.

بر طبق آمارهای مبنی بر گزارش ها فقط بین ماه های ژوئیه تا دسامبر، در مجموع 1923 مورد مسمومیت با قارچ های سمی خودرو، به مراکز کنترل مسمومیت (CAP) مراجعه کردند. میانگین تعداد مراجعات در سال های قبل معمولاً حدود 1300 مورد بود در حالیکه باقی سطوح آماری در سال 2022 مشابه سطوح سال 2019 بود.

پیک ماهانه مسمومیت با قارچ وحشی در سال 2022، در ماه اکتبر رخ داد که بیش از 1000 مورد ثبت شد! از این تعداد نزدیک به 40 مورد جدی بود که از جمله یک نفر نیاز به پیوند کبد و دیگری نارسایی کلیه داشت و متاسفانه 2 نفر فوت کردند. (در سال 2021، 41 مورد جدی و 4 مورد مرگ گزارش شده بود)

بر اساس مقاله ای در Vigil’Anses (خبرنامه آژانس بهداشت و ایمنی غذا، محیط زیست و شغل فرانسه ANSES)، منتشر شده است، میزان رشد قارچ های خودرو و وحشی از سالی به سال دیگر بسته به موارد مختلف، از جمله آب و هوا و بارندگی، متفاوت است.
عوامل خطرآفرین مسمومیت با قارچ عبارتند از: نگهداری ضعیف، مصرف قارچ های قدیمی در شرایط نامناسب، قارچ های نپخته یا خوردن بیش از حد و  در نهایت حساسیت بدنی به قارچ؛ اما خطر اصلی اشتباه گرفتن یک گونه قارچ خوراکی با یک گونه قارچ سمی است!

علائم مسمومیت با قارچ خودرو سمی فرانسه رکورد دار مسمومیت با قارچ وحشی
علائم مسمومیت با قارچ خودرو سمی

کاوش در آمارها برای یافتن علل این رخداد
به هر فردی که با مرکز کنترل سم برای درمان مسمومیت با قارچ تماس می گرفت، پرسشنامه ای برای درک بهتر شرایط مسمومیت، توسط مراکز کنترل مسمومیت داده میشد؛ نتایج این ارزیابی برای بدست آوردن اطلاعات درباره چگونگی مسمومیت و شناسایی قارچ ها به ANSES ارائه شد.

اگرچه توصیه هایی هر ساله برای پیشگیری از چنین مواردی توسط ANSES صادر می شود، اما به دلیل مصرف قارچ خام توسط کودکان خردسال یا استفاده از برنامه های تلفن های هوشمند برای شناسایی قارچ ها که ممکمن است به دلایلی خطا داشته باشند، مسمومیت ها باز هم رخ میدهد و اغلب به مراکز کنترل مسمومیت گزارش می شود.

طبق آمارها در سال 2022، 1862 نفر بر اثر مصرق قارچ های وحشی در وعده غذایی مسموم شدند. موارد دیگر نیز شامل بلع تصادفی یا اشتباهی توسط کودکان خردسال یا بزرگسالان آسیب پذیر است.

برای 1146 مورد از مسمومیت غذایی با قارچ ها، اطلاعاتی در مورد منشا قارچ در دسترس بود. بیش از 92 درصد از آنها از طبیعت چیده شده بود اما برخی از آنها از سوپرمارکت ها، بازارها یا سبزی فروشی ها خریداری شده بودند یا در رستوران ها خورده شده بودند.
همچنین چیدن قارچ عمدتاً از مناطق جنگلی و کمتر در باغ صورت می گرفت؛ درصد کمی هم از کنار جاده بودند. بیشتر قارچ ها قبل از مصرف پخته شده بودند اما در 94 مورد به صورت خام مصرف شده بودند.

برخی از این افراد سعی کرده بودند، قارچ های چیده شده را قبل از مصرف با استفاده از روش های مختلف مانند کتاب، برنامه تلفن هوشمند، اینترنت یا از طریق کمک شخص ثالث مانند داروساز یا قارچ شناس از یک انجمن شناسایی کنند که موفق نبوده اند.

بیشترین گونه‌های قارچ سمی مصرف شده در این افراد عبارت‌اند از: قارچ های گلوله شیطان، آگاریک‌ زرد، انواع سمی لپیوتا و قارچ مگس آگاریک.

افراد مسموم شده عمدتاً از علائم گوارشی از جمله استفراغ، حالت تهوع، اسهال یا درد شکم رنج می بردند. در 17 درصد بیماران مشکلات عصبی از جمله سرگیجه یا سردرد مشاهده شد. همچنین برخی افراد عوارضی مانند تعریق بیش از حد یا بثورات پوستی(دانه های قرمز یا کهیر و …) و همچنین علائم قلبی عروقی را نشان دادند.

قارچ های سمی گلوله شیطان، آگاریک‌ زرد، انواع سمی لپیوتا و قارچ مگس آگاریک بیشترین سهم در مسمومیت ها را داشته اند
فرانسه رکورد دار مسمومیت با قارچ وحشی

 

آژانس ANSES در مورد قارچ‌های وحشی توصیه هایی می کند که به شرح زیر می باشد:

  • مردم فقط قارچ‌هایی را جمع‌آوری کنند که می‌شناسند و آز نوع آنها مطمئن هستند، زیرا برخی از قارچ‌های سمی بسیار شبیه به گونه‌های خوراکی هستند.
  • همچنین انواع سمی قارچ نیز می توانند در جایی رشد کنند که قبلا گونه های خوراکی در گذشته رشد کرده و چیده شدند.
  •  در صورت وجود کوچکترین شکی، از برداشت و مصرف قارچ خودداری نمایید. همچنین فقط نمونه های سالم را که در شرایط خوب رشد کرده اند را برای چیدن انتخاب کنید و قارچ هایی که در نزدیکی مکان های بالقوه آلوده مانند کنار جاده ها و محل های دفن زباله هستند را نچینید.
  • در ضمن برای کمک به شناسایی بهتر، کل قارچ را کامل بچینید(کلاهک به همراه پایه).
  • بعد از چیدن قارچ ها را در یخچال در دمای حداکثر 4 درجه سانتیگراد (39.2 درجه فارنهایت) نگهداری کنید و از تماس با سایر غذاها جلوگیری کنید و حتما قارچ های چیده شده را در مدت 2 روز پس از چیدن مصرف کنید.
  • برای استفاده در غذا اطمینان حاصل کنید که آنها به درستی پخته شده اند (20 تا 30 دقیقه در اب جوش و یا 15 دقیقه در تابه). همچنین در یک وعده غذایی زیاد از آنها نخورید.
  • همچنین قارچ های وحشی را به کودکان خردسال ندهید
  • برای شناسایی تنها به اپلیکیشن های موبایل برای شناسایی قارچ ها بسنده نکنید زیرا احتمال خطا در آنها زیاد است.

 

ترجمه از تیم تحریریه هاگ
کپی فقط با ذکر منبع مجاز می باشد.
منبع: foodsafetynews.com و connexionfrance.com

اخبار جهان در حوزه قارچ را با هاگ بخوانید.
5/5 - (2 امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا