اخبار جهان در حوزه قارچ

قانونی شدن مجیک ماشروم !!!

جرم زدایی از قارچ جادویی در ایالت کالیفورنیا

این هفته لایحه ای در سنای آمریکا به تصویب رسید که طی آن داشتن و استفاده از برخی از داروهای روانگردان، از جمله مجیک ماشروم در ایالت کالیفورنیا قانونی خواهد شد! بر اساس لایحه 58 سنا که توسط سناتور اسکات وینر (نماینده دموکرات سانفرانسیسکو) در سال 2021 ارائه شده بود و این هفته در ساکرامنتو تصویب شد، مصرف تعدادی از مواد روانگردان طبیعی نظیر قارچ های جادویی، جرم زدایی می شود.

 

این لایحه در سنای ایالت با 21 رای موافق در مقابل 14 رای مخالف تصویب شد؛ رای گیری که نه تنها دموکرات ها بلکه جمهوری خواهان را نیز دچار اختلاف کرد. در واقع 3 نفر از نماینده های جمهوری خواه ناجی این طرح شدند.
برای تصویب لایحه در مجلس کالیفرنیا به 41 رای نیاز است، جایی که دموکرات ها 62 کرسی از 80 کرسی را در اختیار دارند. طبق آمار رای گیری ایالتی ، 40 دموکرات از این لایحه حمایت کردند و 3 جمهوری خواه (بیل اساییلی، هیث فلورا و ماری والدرون) در نهایت به حمایت از آن رای دادند و منجر به رای گیری برای این لایحه در سنا شدند. (البته هیچ جمهوری خواهی در رای گیری سنا از این لایحه حمایت نکرد!)

انواع مواد روانگردان
انواع مواد روانگردان

لایحه جرم زدایی مجیک ماشروم

در این لایحه آمده است که افراد بالای 21 سال اجازه دارند مقادیر محدودی قارچ روانگردان و DMT داشته باشند. بر این اساس هر فرد بالای 21 سال اجازه دارد تا به میزان محدود، 1 گرم سیلوسایبین یا سیلوسین (ماده موجود در مجیک ماشروم4 گرم مسکالین (ماده توهم زای موجود در کاکتوس پیوت)، و 1 گرم DMT (دی متیل تریپتامین، ماده توهمزای موجود در چای آیاهواسکا) به همراه داشته باشد.
البته اکستازی(MDMA) و دی اتیل آمید اسید لیسرژیک (LSD) که با نام مستعار اسید شناخته می شود، برخلاف تصورات در این قانون گنجانده نشده انت و همچنان غیرقانونی باقی خواهند ماند!

داشتن مقادیر بیشتر از سقف تعیین شده از مواد ذکر شده، کماکان غیرقانونی بوده و جرم محسوب میشود؛ همچنین این لایحه فروش و انتقال این مواد را بین افراد قانونی نمی کند!!!

<yoastmark class=

 

پس از ایالت هایی مانند اورگان و کلرادو که کشت، داشتن و استفاده از برخی مواد مخدر توهم زا و داروهای روانگردان، از جمله سیلوسایبین را قانونی کردند و از مجازات های کیفری معاف کردند ، حالا باید دید تا ایالت کالیفوررنیا می تواند سومین ایالتی باشد که چنین اقدامی انجام می دهد و به جنبش اصلاح مواد مخدر و جرم زدایی از آن خواهد پیوست یا خیر ؟؟؟

 

در انتظار تایید

این لایحه ابتدا باید به تایید فرماندار کالیفرنیا گاوین نیوسام برسد و در صورت تایید وی، از سال 2025 اجرا خواهد شد. فرماندار تا 14 اکتبر فرصت دارد تا درباره تبدیل شدن این لایحه به قانون تصمیم گیری کند.
براندون ریچاردز، سخنگوی نیوسام از گفتن اینکه آیا فرماندار قصد دارد این لایحه را امضا کند، خودداری کرده و به رسانه ها گفته است که فرماندار باید جوانب مختلف آن را ارزیابی کند.

در صورت تصویب این لایحه توسط فرماندار، آژانس سلامت و خدمات انسانی کالیفرنیا ملزم می باشد که استفاده درمانی از روان‌گردان‌ها را مورد تحقیق و بررسی قرار دهد و گزارشی حاوی یافته‌ها و توصیه‌های ایمنی را به قانونگذار ایالتی ارائه دهد.

گاوین نیوسام فرماندار کالیفورنیا
گاوین نیوسام فرماندار کالیفورنیا

 

نتایج مبارزه سه ساله

سناتور اسکات وینر نماینده دموکرات سنای ایالتی از سانفرانسیسکو، سالها برای جرم‌زدایی از مصرف مواد روانگردان مبارزه کرده است، اما تلاش اول او که به SB519(لایحه شماره 519 سنا) معروف است در سال 2022 با یک قرائت در صحن سنا به پایان رسید و به قانون تبدیل نشد. اما این تلاش مجدد او در قالب SB58 بسیار موفق تر بود و تقریباً رای، دو سوم دموکرات ها در مجلس ایالتی و همچنین سه جمهوری خواه فوق الذکر از مجلس ایالتی را به دست آورد.

سناتور وینر پس از رای گیری گفت: من هیجان زده هستم. این یک روند سه ساله با ائتلافی شامل کهنه سربازان جنگی، آتش نشانان و پلیس های آسیب دیده و متخصصان بهداشت در مورد مزایای استفاده از روانگردان ها بوده است. زمانی که مردم قارچ جادویی را برای مزایای روان درمانی آن استفاده می‌کنند، ما نباید آنها را دستگیر کنیم. ما می‌دانیم که این مواد فواید بالقوه و قابل توجهی دارند و همچنین استفاده اشتباه از آن نیز خطراتی دارد؛ مانند هر دارو و ماده دیگری، مردم باید برای استفاده آن آموزش ببینند و مراقب باشند.

اسکات وینر نماینده دموکرات که طرح جرم زدایی مجیک ماشروم را داده بود
اسکات وینر نماینده دموکرات که طرح جرم زدایی مجیک ماشروم را داده بود

 

جنبش جرم زدایی و قانونی شدن

چند سالی است که برخی فعالان جهت جرم زدایی و قانونی کردن روانگردان های طبیعی، مبارزه می کنند. عده زیادی از این فعالان معتقدند که این مواد خواص درمانی برای افسرگی و برخی اختلالات روانی بعد از حوادث (PTSD) دارد و همچنین می تواند به افراد برای ترک اعتیاد به مواد مخد ر و الکل کمک کند. برخی دیگر هم معتقد هستند که این روانگردان ها ملایم و کم خطر تر از روانگردان های شیمیایی مانند اکستازی و LSD هستند و قانونی کردن آنها سبب میشود تا افراد کمتری به مصرف مواد پرخطر شیمیایی بپردازند و به نوعی می توان اعتیاد به مواد مخدر را کنترل کرد.

در برخی کشورها نظیر هلند، برزیل، استرالیا، اتریش و چند کشور آمریکای لاتین، قارچ های جادویی قانونی شده است؛ در آمریکا و کانادا نیز در چندین ایالت و شهرهای مختلف این اتفاق افتاده است و در ایالت های دیگر نیز جنبش ها و مبارزاتی برای قانونی شدن مجیک ماشروم ها در جریان است.

جنبش جرم زدایی از روانگردان های طبیعی
جنبش جرم زدایی از روانگردان های طبیعی

قانونی کردن استفاده از داروهای روانگردان و انواع مجیک ماشروم به طور فزاینده ای از حمایت دو حزب حاکم کشور آمریکا برخوردار شده است، زیرا این داروها شواهد امیدوارکننده ای برای درمان طیف گسترده ای از شرایط سلامت روان ارائه می دهند. شرکت های داروسازی در حال حاضر در حال بررسی سیلوسایبین به عنوان درمانی برای برخی از انواع افسردگی هستند و بسیاری از کارشناسان معتقدند که می تواند در سال های آینده تاییدیه سازمان غذا و دارو را هم دریافت کرد.

محصولات حاوی قارچ جادویی
محصولات حاوی قارچ جادویی

 

منطقه خلیج سانفرانسیسکو و ایالت های اطراف آن رهبر جنبش اصلاحات روانگردان بوده است، اوکلند، برکلی و سانفرانسیسکو همگی قوانینی را تصویب کردند که از استفاده از داروهای توهم زا را جرم زدایی و قانونی کرده است. این منطقه همچنین محل استقرار بسیاری از سازمان‌های مذهبی است که دسترسی و اطلاعاتی در مورد مواد مخدر فراهم می‌کنند، از جمله حداقل دو کلیسا در سانفرانسیسکو که آشکارا محصولات سیلوسایبین را می‌فروشند.

همچنین چندی پیش شهر مینیاپولیس واقع در ایالت مینه سوتا هم استفاده از روانگردان ها را قانونی و جرم زدایی کرد.

 

فروشگاه مجیک ماشروم
فروشگاه مجیک ماشروم

 

اینکه فرماندار گاوی نیوسام روبروی این تلاش ها است یا در کنارشان، یک سوال باز است؟ او سال گذشته با وتوی لایحه ای که سایت های مصرف ایمن روانگردان را قانونی می کرد، فعالان این جنبش را عصبانی کرد. برخی بر این باور بودند که دلیل آن این است که نیوسام که خود را برای نامزدی در دوره های آتی ریاست جمهوری آماده می کند، بنابراین نمی خواهد تا به نوعی اقدامی در جهت تشویق به مصرف مواد مخدر کند؛ زیرا در زمان مناظرات سیاسی ممکن است از این اقدام بر علیه او استفاده شود!

 

 

گردآوری، ترجمه و تحریر توسط تیم رسانه هاگ
کپی فقط با ذکر منبع مجاز می باشد.
منابع: cbsnews.com و nbcsandiego.com و sfgate.com و kcra.com

 

بروزترین اخبار جهان درباره قارچ ها را در مجله خبری-آموزشی هاگ دنبال کنید.
1/5 - (1 امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا